Positivt at markedsportalen for tannhelsetjenester er åpnet

Pressemelding   •   feb 15, 2013 10:00 CET

- Det er bra at markedsportalen nå er tilgjengelig for publikum, sier presidenten i Den norske tannlegeforening, Camilla Hansen Steinum. Hun håper at portalen kan bli et godt hjelpemiddel for pasienter som ønsker å sammenligne priser og ulike typer tjenester.

- Fri prisfastsettelse er en viktig del av den vellykkede norske tannnhelsemodellen. Åpenhet om pris er nødvendig, derfor har Tannlegeforeningen støttet opprettelsen av en markedsportal for tannhelsetjenester, påpeker Steinum, som håper portalen vil bli et nyttig verktøy for pasientene.

- Det norske folk har høy tillit til tannlegen sin, fastslår tannlegepresidenten. Selv om en årlig tannlegesjekk koster litt, så er det å gå jevnlig til tannlegen en god helseinvestering. Tilbake får du friske og sunne tenner. Over 90 % av den voksne befolkningen er hos tannlegen minst hvert annet år. Undersøkelser viser at tannlegene scorer høyest av alle på forbrukertilfredshet. Pasientene etterspør tryggheten og den høye standarden de får.

Dette er første gangen det lages en elektronisk markedsportal for helsetjenester i Norge. Tannlegeforeningen tror portalen vil vise hva som er faktisk prisnivå for de aktuelle behandlingene, og håper den vil bli et nyttig hjelpemiddel når man skal sammenligne priser og ulike typer tjenester.

– Samtidig er det viktig å huske at faglig dyktighet faktisk er det kriteriet forbrukerne setter aller øverst dersom de må finne seg en ny tannlege, sier Steinum.

Den norske tannlegeforening (NTF) er en yrkesorganisasjon for landets tannleger. Foreningen ivaretar tannlegenes faglige, økonomiske og sosiale interesser. Omlag 90 % av de yrkesaktive tannlegene er medlemmer. Hovedoppgavene er knyttet til tannhelsepolitikk, tannlegenes arbeids- og driftsbetingelser og etterutdanning. Foreningens sekretariat ligger i Håkon VIIs gate 6 i Vika i Oslo og har 23 fast tilsatte.