​Tannhelse nedprioritert i statsbudsjettet

Pressemelding   •   okt 06, 2016 09:36 CEST

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2017 blir takstene i folketrygdens stønad til tannbehandling ikke prisjustert - for tredje året på rad. I tillegg reduseres enkelte takster. Totalt tas det hele 120 millioner kroner fra pasientenes trygdestønad til nødvendig tannbehandling. Svært skuffende, sier NTFs president.

- Finansministeren uttalte på forhånd at arbeidet med statsbudsjettet i år har vært mer krevende enn det pleier. At Norge er inne i en utfordrende tid, og at budsjettene er stramme grunnet lavere oljepriser, er forståelig. Vi beklager likevel at regjeringen flere år på rad lar være å prisjustere trygdetakstene, og i tillegg faktisk reduserer takstene for en rekke behandlinger, sier Camilla Hansen Steinum, president i Den norske tannlegeforening.

Refusjonstakstene i folketrygden har ikke økt siden 2014, og vil altså heller ikke bli justert opp i 2017. Innsparingen anslås til om lag 69 millioner kroner.

- Totalt har regjeringen spart inn ca 200 millioner kroner ved ikke å prisjustere takstene de siste tre årene. Når vi legger til de andre endringene som er gjort, nærmer vi oss 300 millioner i kutt i trygdestønader til pasientene siden 2014, påpeker Steinum.

I tillegg foreslås det nemlig å nedjustere enkelte av folketrygdens refusjonstakster, bl.a. for behandlinger med implantater. Disse reduksjonene vil gi en innsparing på 19 millioner kroner. 16 av disse millionene er satt av til å styrke prioriterte tiltak innenfor tannhelsetjenesten.

Videre foreslås det reduksjoner og forenklinger i takster for behandlingskontroller ved tannregulering, noe som vil gi en innsparing på om lag 32 millioner kroner for å styrke andre prioriterte tiltak. Så langt NTF kan se, er disse prioriterte tiltakene ikke innenfor tannhelsefeltet.

- Dette utgjør totalt 120 millioner kroner i kutt for 2017, og det ser ut til at det aller meste av disse pengene forsvinner fra tannhelseområdet, legger presidenten til. - Budsjettet for trygdestønad til tannhelsetjenester øker riktig nok, men dette skyldes kun en volumvekst beregnet til 3 %.

Små økninger i tilskudd for en rekke tiltak

De 16 millionene som overføres til prioriterte tiltak, fordeles på følgedne måte:

• 3 mill. kroner i økt tilskudd til videre oppbygging av forsøksordning med tannhelsetjenester på sykehus.
  • 5 mill. kroner i økt tilskudd til videre oppbygging av TOO-team ved de regionale odontologiske kompetansesentre og i fylkeskommunene.
  • 4 mill. kroner i økt tilskudd til spesialistutdanning av tannleger (pedodonti og forsøksordningen med klinisk odontologi), dobbelkompetanseutdanning, og til lønnstilskudd til fylkeskommuner til ansettelse av spesialister i pedodonti.
  • 1 mill. kroner i økt tilskudd til videreutdanning og masterutdanning av tannpleiere.
  • 3 mill. kroner i økt tilskudd til Niom for videreutvikling av klinisk rettet materialforskning i samarbeid med regionale odontologiske kompetansesentre og med kliniske fagmiljøer i andre nordiske land.

Store tilskudd til kompetansesentrene

Tilskuddet til de regionale odontologiske kompetansesentrene utgjorde ca 65 millioner kroner i 2014 og rund 90 milloner i 2015. Økningen i tilskudd i 2015 er særlig knyttet til utstyr og økt husleie mv. for to av sentrene som flyttet inn i nybygg i 2015. I 2016 ble kompetansesentrene tildelt om lag 90 millioner kroner til videre oppbygging av aktivitetene ved sentrene, en bevilgning som foreslås videreført i 2017.

- Når man velger å bruke så store beløp av statlige midler, er det et tankekors at målet for kompetansesentrenes virksomhet nå tilsynelatende er endret til utelukkende å dreie seg om et kompetanseløft i offentlig tannhelsetjeneste, kommenterer Camilla Hansen Steinum. - Dette er i strid med det som var utgangspunktet, hvor kompetanseløftet i tannhelsetjenesten, med økt kunnskapsutvikling, forskning og kompetanseheving skulle komme hele tannhelsetjenesten til gode, fastslår presidenten.