Tannleger i tusenvis til Lillestrøm - Helseministeren åpner Tannlegeforeningens landsmøte

Pressemelding   •   okt 10, 2012 14:30 CEST

Helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre vil sammen med Tannlegeforeningens president Camilla Hansen Steinum åpne foreningens landsmøte torsdag 11. oktober. Hovedforedraget holdes av Magne Nylenna, leder for Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten, mens Benedikte Adrian står for de kunstneriske innslagene.

- 90 prosent av alle tannleger er organisert i Tannlegeforeningen, noe som er helt unikt. Vårt landsmøte er et gigantarrangement som vi er veldig stolte av, og som skal være en arena for faglig påfyll og gode debatter, fastslår presidenten.

Landsmøtet er et årlig faglig arrangement som inngår i Tannlegeforeningens obligatoriske etterutdanning. Nærmere 2300 deltakere er forhåndsregistrert.

Parallelt med kurs og foredrag vil også nytt og innovativt tannlegeutstyr bli presentert under fagmessen Nordental 2012 - den største av sitt slag i Norge.

Det faglige programmet finner du på Tannlegeforeningens nettsted.

Landsmøtet finner sted ved Norges Varemesse på Lillestrøm fra torsdag 11. oktober til og med lørdag 13. oktober. Åpningen foregår torsdag 11. oktober kl 10-12. Presidenten i Den norske tannlegeforening taler fra kl. 10.00. Helse- og omsorgsministeren taler fra kl. 11:40.

Utdrag fra programmet:

• Transplantasjon av tenner – en velprøvd metode med mange muligheter (ved professor Arild Stenvik, Oslo)
  • God tannhelse i sikte: Konsekvenser for utdanning og arbeidsmarked (ved professor Dorthe Holst, Oslo)
  • Dentin hypersensitivitet *) – fint navn på banal lidelse? *) Isende tannhalser (ved førsteamanuensis Vibeke Kjærheim, Oslo)
  • Er orale infeksjoner årsaken til kardiovaskulære sykdommer? (ved professor Bjørn Hofmann, Gjøvik og Oslo)
  • Trenger vi munnskyllemidler? (ved professor Anne Aamdal Skeie, Oslo)
  • Pasientskader etter tannbehandling – eksempler og erfaring fra NPE (ved seniorrådgiver/advokat Tore Grøtholm, Norsk pasientskadeerstatning)

Kontaktpersoner:

Camilla Hansen Steinum, president i Tannlegeforeningen, mobil 99 69 71 20

Morten H. Rolstad, informasjonssjef i Tannlegeforeningen, mobil 95 77 75 49

Den norske tannlegeforening (NTF) er en fagforening for landets tannleger. Foreningen ivaretar tannlegenes faglige, økonomiske og sosiale interesser. Omlag 90% av de yrkesaktive tannlegene er medlemmer. Hovedoppgavene er knyttet til tannhelsepolitikk, tannlegenes arbeids- og driftsbetingelser og etterutdanning. Foreningens sekretariat ligger i Frederik Stangs gate 20 på Frogner i Oslo og har 21 fast tilsatte.