TCS skal flytte PostNord sin IT-infrastruktur til skyen

TCS skal flytte PostNord sin IT-infrastruktur til skyen

Oslo, 10 mars 2016: PostNord har valgt Tata Consultancy Services (TCS) som partner i arbeidet med å restrukturere og migrere IT-infrastruktur til skyen, i deres operasjoner i Sverige.

For å kunne stå bedre rustet i et marked i stadig endring har PostNord besluttet å danne en blanasert logistikkoperasjon med fokus på e-handel i det Nordiske markedet.Dette krever et nytt oppsett for hosting og operasjonstjenester i selskapets datasenter. PostNord signerte i November 2015, en rammeavtale med TCS, som en av tre foretrukne partnere for utvikling og drift av selskapets IT-operasjoner.

TCS skal overføre og restrukturere PostNords eksisterende datasentre i Sverige til TCS sitt nordiske skysenter. Dette styrker TCS sin globale ekspertise innen restukturering av datasenter infrastruktur. Resultatet blir en moderne og fleksibel plattform som støtter PostNord sine ambisjoner.

Med nesten 6,000 utleveringsstederog med frakt av 5.2 milliarder brev og 130 pakker i året,sikrer PostNord pålitelighet og effektiv kontakt mellom mennesker og bedrifter. PostNord er fast bestemt på at de skal levere løsninger for kommunikasjon og logistikk i verdensklasse.

– Vi ser at dette er et ekstremt viktig samarbeid. Vi er stolte av å få være med PostNord på deres reise fra en tradisjonell postdistributør til å bli et selskap som muliggjør en Nordisk digital økonomi, sier Amit Bajaj, leder for TCS i Nord-Europa.

– Denne avtalen er helt i tråd med vår IT-strategi og vårt arbeid med å forbedre vår effektivitet. Ved å bruke TCS sitt nordiske skysenter kan vi få en høyt automatisert IT-plattform som er fleksibel, for å møte de skiftende behovene i vår bransje, sier CIO i PostNord, Björn Ekstedt.

Å vinne denne kontrakten er en viktig milepel for TCS. Det er selskapets første kontrakt innen nordisk offentlig sektor, en sektor der TCS ser store muligheter i effektivisering av IT-systemer.

Globalt har TCS levert flere store programmer for restrukturering i offentlig sektor. I Storbritannia, for eksempel, har TCS inngått et partnerskap med pensjonsfondet Nest, for å lage morgendagens pensjonsordning.

Amit Bajaj merker at TCS sin erfaring og kunnskap innen IT-infrastruktur er høyt ansett av flere nordiske organisasjoner.

– PostNord samarbeidet styrker vår posisjon som ledende innen restrukturering og endring i den nordiske regionen. I løpet av de siste tre årene har vi levert over ti komplekse restruktureringer på tvers av norden, med rekordhøy kundetilfredshet. Våre kunder vet at de får en sikker leveranse med god kundeservice. Dette samarbeidet er et solid fundament å bygge videre suksess for våre nordiske skytjenester, sier Bajaj.

Om TCS Norden

Siden etableringen av TCS i Norden i 1991 har selskapet investert i lokale markeder for. I dag leverer rundt 9000 ansatte tjenester til ledende selskaper i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island med TCS’ Global Network Delivery Model™ (GNDM™). TCS har triplet seg i Norden siden 2010, og ansetter stadig flere lokale ressurser. Selskapet har fem år på rad blitt kåret til bransjens foretrukne leverandør i Norden i flere undersøkelser (av KMPG 2010-2013 og Whitelane Research i 2014). Mange fremtredende, nordiske selskaper bruker TCS’ unike tjenester, blant andre Nokia, Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS og DNB. I 2015, for tredje år på rad, fikk TCS Top Employer in Europe-sertifikat av Top Employers Institute, hvor Norge, Sverige og Danmark var blant de åtte markedene for TCS ble rangert som nummer en.

Om Tata Consultancy Services Ltd.

TCS er ledende innen IT-tjenester, konsulenttjenester og forretningsløsninger på global basis og leverer en unik forretningsverdi. TCS tilbyr konsulenttjenester og en integrert portefølje av IT-tjenester via sin globale leveransemodell, Global Network Delivery Model™ – anerkjent i markedet som en av de beste modellene for programvareutvikling. TCS er en del av TATA Group, Indias største industrikonglomerat, og har over 335 000 høyt utdannede konsulenter i 46 land. Selskapet omsatte for over 15,5 milliarder USD i regnskapsåret som endte 31. mars 2015, og er notert på både National Stock Exchange og Mumbai-børsen i India. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Følg TCS på Twitter.

RSS Feed til TCS’ pressemeldinger

Building on belief

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 55 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 614,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 27,9 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2023, og er børsnotert på BSE Limited (tidligere Bombay Stock Exchange) og NSE (National Stock Exchange) i India. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 14 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 10 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Nydalsveien 33, torgbygget