7000 skoleelever og Isac Elliot sa nei til nettmobbing

7000 skoleelever og Isac Elliot sa nei til nettmobbing

(Fornebu, 8. oktober 2015) Med tidenes største antimobbeselfie sa 7000 11- og 12-åringer nei til nettmobbing da de var samlet til tidenes største Bruk Hue-arrangement på Telenor Arena i dag. Med seg hadde de den finske pop-stjernen Isac Elliot.

Bruk Hue er Norges største antimobbeturne, og er et samarbeid mellom Telenor, Barnevakten, Røde Kors v/Kors på halsen og Medietilsynet. I år vil Bruk hue for første gang holdes for elever på 6. og 7. trinn på barneskolen.

Nei til nettmobbing
- I dag har 7000 skoleelever sagt et samlet nei til nettmobbing. Som forelder ser jeg hvor viktig det er at vi gjør alt som står i vår makt for å hindre mobbing. Det er gøy å være på nett og mobil, men vi må også ta et ansvar for at barn og unge skal ha trygge og gode opplevelser på nett, sier en engasjert administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen.

11- og 12-åringer er svært aktive på sosiale medier
En fersk undersøkelse utført av Opinion for Telenor viser at 11- og 12-åringer er svært aktive på sosiale medier. Over halvparten av barna er på Instagram og Snapchat og en av tre barn har fått sårende meldinger på nett eller mobil. Undersøkelsen viser også at halvparten av barna synes det er viktig å få likes og at 4 av 10 opplever at det å ikke få likes kan være en form for mobbing.

Popularitetspress
- Det er et voldsomt popularitetspress på sosiale medier, og dette presset starter allerede i ung alder. Det er viktig å snakke med barna om dette. Vi må tenke gjennom hvordan andre oppfatter det hvis vi konsekvent ikke trykker «like» på noens bilder eller statuser, sier Svendsen.

Under Bruk Hue-arrangementet lærer barna også om nettvett og bildedeling. Undersøkelsen viser at svært mange barn har et bevisst forhold til hva de deler på nett. 3 av 4 vil ikke dele bilder av andre uten lov. 85 prosent ville ikke delt nakenbilder av seg selv eller andre, men hele 15 prosent avfeier ikke dette.

Snakk med barna
- At så mange 11- og 12-åringer ikke har betenkeligheter med å legge ut nakenbilder av seg selv eller andre er skremmende. Dette viser hvor viktig det er at vi voksne snakker med barna om konsekvenser på nett, sier Berit Svendsen

Dette rekordstore antimobbe-arrangementet er del av Telenordagen, som markeres i 13 forskjellige land i Europa og Asia den 8. oktober. Dette er en dag hvor Telenor vil ha en stor dugnad for å gi folk i alle aldre større glede av å være på nett, med nettbrettkurs for 3000 seniorer og et gigantisk antimobbearrangement med skoleelever fra Asker, Bærum, Lier og Drammen.

For nærmere informasjon kontakt:

Torild Lid Uribarri, kommunikasjonsdirektør Telenor Norge, telefon: 911 55381, epost: torild.uribarri@telenor.com

Maria Ekornes Myhre, informasjonssjef Telenor Norge, telefon: 994 12 707, epost: maria-ekornes.myhre@telenor.com

Telenor Norge er landets største leverandør av tele- og datatjenester. Via vårt mobilnett og fastnett leverer vi tjenester innen telefoni, bredbånd og kabel-tv til privat- og bedriftskunder over hele landet. Vi selger også tjenester til andre telekom-operatører.Vi har 4200 medarbeidere fordelt på over 30 arbeidssteder rundt om i Norge, inkludert Svalbard. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.