Digitale nyttårshilsener

Digitale nyttårshilsener

Til redaksjonen – Godt nytt år

(Nyttårsaften 2014/2015) Nyttårshilsener via tekst- og bildemeldinger på mobiltelefonen er fortsatt en populær måte å ønske godt nytt år til slekt og venner. Hele nyttårsaften og frem til 1. januar klokken 06 ble det sendt rundt 18,6 millioner tekstmeldinger og rundt 642000 bildemeldinger i Telenors nett. Samtidig passerte Telenor 5 milliarder tekstmeldinger i Telenors nett i løpet av 2014.

– Selv om det tilbake til 2007 ble sendt hele 29,9 millioner SMS på nyttårsaften, blir det antakelig sendt ut mer enn dette i dag når vi inkluderer alle meldinger sendt fra sosiale medier, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør mobil i Telenor Norge. Nyttårsaften 2013/14 hadde vi rundt 18,5 millioner tekstmeldinger og 628.000 bildemeldinger, mens vi registrerte nærmere 19,9 millioner tekstmeldinger og vel 660.000 bildemeldinger i Telenors nett året før. - Vi kan altså ikke skryte over noen nyttårsrekord, men derimot så nådde vi ny rekord med 5,042 milliarder tekstmeldinger for hele 2014, sier dekningsdirektøren.

Liten økning i sms og mms                                                                                                       – Årets tall viser en liten økning fra fjorårets, og viser at nordmenns nyttårshilsen via SMS- og MMS-meldinger fortsatt er populært. Folk gjør seg flid, og mange bruker lang tid på å lage en artig og fin bildemelding fra en av kveldens begivenheter. Det høyeste nivået SMS-meldinger var kl.00.18 med 1008 meldinger i sekundet, og MMS-meldingene nådde et høydepunkt kl. 23.25, med 26 meldinger i sekundet.

– Antallet bildemeldinger er fremdeles høyt på nyttårsaften, og viser at det er mange som bruker mobilen som verktøy når de sender ønsker om et godt nytt år, sier dekningsdirektøren.

Høy datatrafikk rundt midnatt                                                                                                Datatrafikken ligger rundt 70 prosent over fjoråret.- Dette skyldes imidlertid den generelle økningen i løpet av året, sier Amundsen. Det er imidlertid nytt at datatrafikken på mobilnettet fikk en topp ved midnatt nyttårsaften. Toppen ligger 127 prosent over samme tidspunkt i fjor. - Dette kan indikere en økende andel hilsener via sosiale medier som inneholder bilder og videoklipp, forklarer dekningsdirektøren.

- For øvrig ligger 4G – trafikken på rundt 58 prosent fra julaften til nyttårshelgen, noe som indikerer at vi nå har svært god dekning på 4G når andelen ikke går ned i perioder hvor folk i stor grad reiser ut fra de store byene, sier han.

Julaften 2014                                                                                                                                                - Antall sendte bildemeldinger på julaften var høyere i forhold til tidligere år, og ble målt til 751849 mot 667969 i fjor, sier dekningsdirektøren. Igjen er dette målinger for hele juleaften frem til 25. desember kl. 06. - Vi må tilbake til 2009 for å finne et høyere nivå, forklarer Amundsen.

- Ellers observerte vi at SMS- trafikken på julaften var på samme nivå som i fjor, fortsetter dekningsdirektøren. Årets volum er på 14 456 900 meldinger mot 14 465 552 i fjor. Dette er altså trafikk som vi måler over hele juleaften frem til 25. desember kl. 06, sier han.

Normal nedgang på datatrafikk julaften                                                                                Kundene legger i stor grad bort mobiltelefonen når julen ringes inn kl.1700. I timene fra 1700-2100 gikk datatrafikken ned 35 prosent i forhold til normale dager, forklarer Amundsen. For hele julaften-døgnet gikk trafikken ned 22 prosent og det ble overført 70 TB dette døgnet i forhold til gjennomsnittlig 90 TB per døgn i dagene før jul, forklarer han, og 58 prosent av trafikken gikk i 4G-nettet. Allikevel ligger datatrafikken 70 prosent over fjoråret .- Dette skyldes den generelle økningen i løpet av året, avslutter Bjørn Amundsen.

SMS nyttårsaften:

• 2007/2008: 29,9 mill meldinger i perioden 31.12 kl. 24.00 – 01.01 kl.06.00. På det meste (peak nivå) ble målt 1367 SMS-meldinger i sekundet.
  • 2008/2009: 28,32 mill meldinger i perioden 31.12 kl. 24.00 – 01.01 kl.06.00. På det meste (peak nivå) ble målt 1236 SMS-meldinger i sekundet.
  • 2009/2010: 28,13 mill meldinger i perioden 31.12 kl. 24.00 – 01.01 kl.06.00. På det meste (peak nivå) ble målt 1326 SMS-meldinger i sekundet.
  • 2010/2011: 25,13 mill meldinger i perioden 31.12 kl. 24.00 – 01.01 kl.06.00. På det meste (peak nivå) ble målt 1317 SMS-meldinger i sekundet.
  • 2011/2012: 21,81 mill meldinger i perioden 31.12 kl. 24.00 – 01.01 kl.06.00. På det meste (peak nivå) ble målt 1346 SMS-meldinger i sekundet (kl 00:12)
  • 2012/2013: 19,9 mill meldinger i perioden 31.12 kl. 24.00 – 01.01 kl.06.00. På det meste (peak nivå) ble målt 1187 SMS-meldinger i sekundet (kl 00:20)
  • 2013/2014: 18.5 mill. meldinger i perioden 31.12 kl.24.00 – 01.01 kl. 06.00. På det meste (peak nivå) ble målt 1036 SMS-meldinger i sekundet (kl 00:15)

• MMS nyttårsaften:
  • 2009/2010: Det ble sendt totalt 2,01 millioner MMS i Telenors nett – samme nivå for nyttårsaften 2008/2009. Samme tidsrom som SMS
  • 2010/2011: Det ble sendt totalt 950000 MMS i Telenors nett. Samme tidsrom som SMS
  • 2011/2012: Det ble sendt totalt 670000 MMS i Telenors nett. Samme tidsrom som SMS. På det meste (peak nivå) ble målt 38 MMS-meldinger i sekundet (kl 00:25)
  • 2012/2013: Det ble sendt totalt 660000 MMS i Telenors nett. Samme tidsrom som SMS. På det meste (peak nivå) ble målt 34 MMS-meldinger i sekundet (kl 00:56)
  • 2013/2014: Det ble sendt totalt 628000 MMS i Telenors nett. Samme tidsrom som SMS. På det meste (peak nivå) ble målt 37 MMS-meldinger i sekundet (kl 01:00)

Telenor Norge er landets største leverandør av tele- og datatjenester. Via vårt mobilnett og fastnett leverer vi tjenester innen telefoni, bredbånd og kabel-tv til privat- og bedriftskunder over hele landet. Vi selger også tjenester til andre telekom-operatører.Vi har 4200 medarbeidere fordelt på over 30 arbeidssteder rundt om i Norge, inkludert Svalbard. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.

Bjørn Amundsen

Dekningsdirektør Områder: Mobildekning 900 21 000