Se det elleville 4G-engasjementet

(Fornebu, 30. oktober 2015) En rekke morsomme og kreative bilder og videoer har blitt delt i sosiale medier siden finalistene i konkurransen «Vi vil ha 4G» ble offentliggjort i september.

Totalt 57 finalister konkurrerer om å bli en av 19 vinnere som vil få 4G der de bor. Stedet som viser best engasjement gjennom tiltak på sosiale medier, vinner. Så langt har det vært mange underholdende bidrag.

Se bilder fra konkurransen under relatert nederst

Hver finalist har fått utdelt en unik hashtag og Facebook-side der de kan dele sin lokale entusiasme. Så langt er over 2600 bidrag delt, hele 57.000 liker-klikk er generert og godt over 7000 kommentarer er registrert.

Åpning av 4Gvei i Gjerdsvika
Engasjementet i bygda Gjerdsvika i Sande kommune i Møre og Romsdal har vært stort siden stedet ble tildelt en finaleplass i konkurransen. Ordfører Dag Vaagen har avduket et nytt veinavn i Gjerdsvik. Gangveien og brua over Storelva, sentralt i bygda, har fått det mer eller mindre offisielle navnet 4Gveien.

– Det ligger en symbolikk i det. Det er en vei som knytter folk nærmere hverandre, og som gir mer fart fra den ene delen av bygdefjellet til den andre, sier Mathias H. Gjerde i Gjerdsvikas konkurransekomité, til Vestlandsnytt. Han forklarer at konkurransen har ført til et enormt samhold lokalt.

– Jeg vil si det slik at vi har vunnet uansett hvordan det går, for denne konkurransen har vist et enormt samhold og stor stå-på-vilje her i bygda. Underveis i konkurransen har folk har sendt inn fantasifulle innlegg på Facebook-siden, skrevet egen 4G-sang og det er blitt fremført en flash-mob, en såkalt spontan danseframføring, på butikken i bygda, sier Gjerde.

Se film fra navneseremonien i klippet:

Ber på kne for 4G
Inbyggerne i Ålfoten i Bremanger i Sogn og Fjordane har mobilisert på Facebook-siden #4GtilÅlfoten, hvor kreativiteten ingen ende vil ta. Her deles alt fra videosnutter til hjemmestrikkede 4G-votter og dikt. Deltakerne har også laget egne t-skjorter med trykket «4G til Ålfoten» på, som de deler via bilder.

Gjennom konkurransen har et tiltak som heter «den generelle utfordringen» sirkulert på siden, hvor ålfotingene deler konkurranserelaterte video-innslag.

I et av innslagene får vi se en av bygdas yngste 4G-forkjempere sitte på kne mens han synger en egenkomponert sang. Se den søte videoen her.

Overstiger våre forventninger
I konkurransejuryen sitter blant annet leder for mobildivisjonen i Telenor, Bjørn Ivar Moen. Han er overveldet over bidragene som har kommet inn så langt.

– Vi vet at mobildekning engasjerer, men engasjementet vi nå ser, overstiger forventningene våre. Folk vil surfe med mobilen overalt og når som helst, og vil derfor ha 4G. Vi vil ha 4G er en konkurranse hvor steder som ikke er en del av neste års ordinære utbyggingsplan allikevel kan få 4G. Dette fenger åpenbart, sier Moen.

5. november skal vinnerne kåres. I juryen sitter blant andre Aksel Lund Svindal.

– Som nordmenn flest er også jeg opptatt av god 4G-dekning. Det skal ikke bare gå fort i bakken, men også når jeg surfer med mobilen. I denne konkurransen skal jeg og de andre jurymedlemmene se etterlokaltengasjement, sier Lund Svindal.

Med kreativiteten som er vist så langt i konkurransen, vil det neppe bli en enkel jobb for Svindal og resten av juryen å bestemme hvilke av stedene som går av med seieren.

Her er et knippe videoer du kan sjekke ut på Facebook:

Marte Sofie Wiik: Hoppetau-crewet

Trond Skoglund: Meløy Mannskor

André Neverdal: Surf ’n Aid

Ida K Sætherskar: Kleint

Heidi Olsen: Torsken i Meløy

Isak René Nilsen: Dysl3xia

Britt-Sølvi H. Pettersen: Grease

Veronica Elde: Cup-song

Mari Midtlie: Ballade om 4G

Hege N Tjønneland: Kvinnekor

• Data, telekom, IT

Telenor Norge er landets største leverandør av tele- og datatjenester. Via vårt mobilnett og fastnett leverer vi tjenester innen telefoni, bredbånd og kabel-tv til privat- og bedriftskunder over hele landet. Vi selger også tjenester til andre telekom-operatører. Vi har 4000 medarbeidere fordelt på over 30 arbeidssteder rundt om i Norge, inkludert Svalbard. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.

Anders Krokan

Pressesjef 952 09 037