Sjekker dekningen Norge rundt for 22. året på rad

Sjekker dekningen Norge rundt for 22. året på rad

(Fornebu, 3. oktober 2016) Dekningsdirektør Bjørn Amundsen reiser i disse dager ut på en 27 dagers Norgesturné for med selvsyn å påse at mobildekningen lever opp til kundenes forventninger.

I løpet av fire uker skal Amundsen tilbakelegge rundt 9000 km i bil i alle landets fylker for å sikre at Telenor er i rute med 4G-utbyggingen. Alt fra Saltnes i Østfold til den russiske grensen i Sør-Varanger skal sjekkes med tanke på mobildekning.

– Jeg har i går og i dag kjørt og saumfart strekningen Råde i Østfold til Kristiansand. Jeg opplevde å ha 4G-dekning på mer enn 90 prosent av strekningen. Dette viser at vi er godt på vei til å nå vår hårete målsetting om at alle steder som i dag har 2G skal oppgraderes til 4G innen utgangen av 2017, sier Amundsen.

Følg dekningsdirektøren på Facebook

Dekningsdirektøren kjører hvert år over 80.000 kilometer for å teste mobilnettets hastighet, kapasitet og dekning. Den årlige dekningsturen har han gjort siden 1995.

– Det er en krevende operasjon å ha oversikt over og drifte et mobilnett i et land som Norge. Telenor har rundt 10.000 stasjoner i nettet, og de befinner seg både innerst i fjorder og på høye fjelltopper. Nær sagt alle ønsker lynrask surfing og strømming over 4G på mobil overalt hvor de befinner seg. Derfor må jeg forsikre meg om at nettet lever opp til folks forventninger og utbedre der det trengs, sier han.

På reisen legger han dessuten opp til møter med kommuner, bedrifter og media nesten daglig. Disse møtene er viktige for å få tilbakemeldinger på lokale dekningsforhold.

– Det er utrolig mye engasjement rundt mobildekning. Årsaken er åpenbar: alle har en mobil i lomma, og nordmenn er på mobilen non-stop. Da ønsker de dekning der de bor, jobber og ferierer. For å tilpasse oss folks mobilvaner, har vi derfor oppgradert mobilnettet de siste to-tre årene i rekordtempo, sier han.

Her er Bjørn Amundsens reiserute*

UkedagDatoFraTil
Søndag2. okt OsloArendal
Mandag3. oktKristiansandFarsund