Telenor og Røde Kors går sammen om digital inkludering

Telenor og Røde Kors går sammen om digital inkludering

(Oslo, 18. juni 2015) Da Røde Kors og Telenor Norge nylig lanserte sitt samarbeid om kurs i nettbrett og mobil, åpnet statssekretær Astrid Nøkleby Heiberg (76) ballet ved å ta i bruk selfiestang for første gang. – Slike kurs gir oss eldre muligheten til å mestre disse duppedittene, sier hun.

I løpet av 2015 skal Telenor Norge og Røde Kors i Oslo og Akershus sammen tilby 50 gratis minikurs i nettbrett og mobil. Telenor stiller med foredrag og kursholder, og Røde Kors stiller med flinke og tålmodige hjelpere. Målet er å øke den digitale kompetansen i befolkningen og bidra til økt sosial inkludering.

Sendte sitt første bilde
Da det første kurset ble gjennomført i Røde Kors’ lokaler, deltok den 76 år gamle statssekretær i Helse- og Omsorgsdepartementet, og tidligere president både i Norges og det Internasjonale Røde Kors, Astrid Nøkleby Heiberg.

– Nå fikk jeg faktisk sendt mitt første bilde via e-post. Det er ganske dumt av oss eldre å ikke prøve en gang. Vi bør ta i mot de mulighetene vi får til å komme oss på nett og lære å mestre disse duppedittene. Fra 2017 kommer alle offentlige tjenester til å være på internett, og da må vi være klare til å kunne ta de i bruk, sier hun.

Se videoreportasje fra kurset her

Ikke bare for eldre
Det er ikke bare eldre som er målgruppen for kursene. De er åpne for folk i alle aldre, de er alltid gratis og alle deltakere får låne nettbrett. Frivillige fra Telenor og Røde Kors stiller både med kunnskap og mye tålmodighet.

– Det er viktig for oss å la alle få en smakebit på hva en mer digital hverdag kan innebære av gleder og muligheter. Derfor inviterer vi deltagerne til å prøve seg på Instagram under emneknaggen #erloggapå. Det kan være at mange trenger å logge seg på, også i utvidet forstand, og gripe de sosiale mulighetene som livet på nett faktisk gir, sier leder for samfunnsansvar og bærekraft i Telenor Norge, Ana Brodtkorb.

Røde Kors og Telenor ser også på mulighetene for å skreddersy kurs for grupper som kan behøve ekstra hjelp for å komme seg på nett, for eksempel innvandrere.

– Inkludering er viktig for et varmere samfunn, spesielt for de som risikerer å havne utenfor. Når alle snakker om Facebook, Instagram og smarte apper, kan man fort falle litt av når man ikke vet hvordan man bruker smarttelefoner eller nettbrett. Derfor kommer vi nå med et lavterskeltilbud til de som ønsker å komme seg på nett, forteller Ulf Rikter Svendsen, seksjonsleder sosial inkludering og mangfold i Røde Kors.

Vil få 500.000 nye på nett
De 50 kursene er en del av Telenors treårige satsing for å få flere på nett. Tall fra Difi viser at så mange som én million nordmenn har lav digital kompetanse. Telenor opplever at svært mange kunder ikke tar i bruk de mulighetene som ligger i teknologien i for eksempel smarttelefoner og nettbrett. Derfor har selskapet satt seg som mål å arrangere 500 gratis minikurs i 2015 og løfte 500.000 nye brukere digitalt i løpet av 2017.

– Norge er et av verdens mest digitaliserte samfunn og nettet gir mange muligheter. Samtidig er det stadig flere tjenester som krever at vi er på nett og at vi har kunnskap og ferdigheter til å bruke tjenestene. Vi ser det som en viktig del av vårt samfunnsansvar å legge til rette for en digital fremtid for så mange som mulig. Sammen med Røde Kors kan vi bygge digital kompetanse for de som kanskje trenger det mest, sier Ana Brodtkorb.

Fakta:
• Én million nordmenn har lav digital kompetanse (Difi, 2014).
• I møte med det offentlige foretrekker hele 60 prosent av de over 55 år personlig oppmøte eller telefonkontakt, mens 35 prosent foretrekker digitale løsninger (Norstat for Telenor, mai 2015).
• 75 prosent av Telenor Norges kunder har smarttelefon, men det er mange som ikke benytter seg av mulighetene telefonene deres gir.
• Telenor skal holde 500 minikurs i nettbrett og mobil i løpet av 2015.
• 50 av disse holdes i samarbeid med Røde Kors. Telenors ambisjon med kursene er å få 500.000 flere nordmenn på nett i løpet av 2017. Finn et kurs nær deg på telenor.no/minikurs

Ana Brodtkorb, leder for samfunnsansvar og bærekraft i Telenor Norge
Mob: 902 09 832, e-post: ana.brodtkorb@telenor.com

Telenor Norge er landets største leverandør av tele- og datatjenester. Via vårt mobilnett og fastnett leverer vi tjenester innen telefoni, bredbånd og kabel-tv til privat- og bedriftskunder over hele landet. Vi selger også tjenester til andre telekom-operatører.Vi har 4200 medarbeidere fordelt på over 30 arbeidssteder rundt om i Norge, inkludert Svalbard. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.