Telefonkiosken på Akershuskaia i Oslo.

TV-aksjonen: ​Adopterer bort rød telefonkiosk

(Fornebu, 19. oktober 2017) Norges største dugnad er i gang, og i år kan du by på en ti år lang adopsjon av et av landets mest nostalgiske designikon «Riksen». – Vi håper så mange som mulig blir med på auksjonen og at kiosken blir et godt bidrag til TV-aksjonen, sier Berit Svendsen.

Søndag 22. oktober vil Norge samles til verdens største dugnad. 100 000 bøssebærere vil besøke norske hjem over hele landet og samle inn penger til en god sak. I år er det UNICEF som får aksjonsmidlene.

Pengene som samles inn skal gå til deres arbeid for å skaffe barn rammet av krig og konflikt utdanning. Landene Unicef har valgt å søke om midler til er Colombia, Mali, Syria, Pakistan og Sør-Sudan.

– Utdanning og kunnskap er selve grunnmuren i ethvert samfunn, og vi er så glade for å følge tradisjonen videre og bidra til årets aksjon, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Nå kan du adoptere en rød telefonkiosk. Berit Svendsen oppfordrer til å by på telefonkiosken, og dermed støtte en god sak. Foto: Martin Fjellanger

Telenor er en av fire hovedsamarbeidspartnere til TV-aksjonen, og støtter opp med både bøssebærere, et stort rødt auksjonsobjekt og teknisk support for givernummer.

By på den røde telefonkiosken her

#telefonkiosk
I dag er det bare 100 av disse telefonkioskene som står igjen. Telenor Kulturarv har ansvaret for å verne teletekniske kulturminner. De som byr høyest på den røde kiosken får adoptere en kiosk i minimum 10 år.

Telefonkiosken som blir utlånt er selvsagt nyoppusset og fin og har er originalt myntapparat, men ingen summetone.

Les gjerne mer om telefonkioskene våre her

Robuste givernummer
Hvert år under TV-aksjonen har rundt 14 Telenor-ansatte ansvar for å sørge for at bøssebærernummeret 02025 og givernummeret skal fungere, og at midlene som samles inn via telefonen går uavkortet til TV-aksjonen.

Søndag 22. oktober omtrent klokken 22.25 vil Berit Svendsen for åttende år på rad holde ringestuntet sammen med NRKs programleder Leo Ajkic. Sammen vil de oppfordrer alle givere til å teste kapasiteten i telefonnettet ved å gi mest mulig på omtrent 4 minutter.

– Jeg håper vi får linjene til å gløde i år også. Gi så det svir i lommeboken og varmer i hjertet, sier Svendsen.

Caroline Lunde, informasjonssjef i Telenor Norge
Tlf: 971 55 855, e-post: caroline.lunde@telenor.com eller ring pressetlf. på 800 80 900

Telenor Norge AS er landets største digitale tjenesteleverandør innenfor telekommunikasjon- og datatjenester. Vi jobber hver dag for å lede an digitaliseringen av Norge. Vi har 3900 medarbeidere fordelt på 24 kontorer i hele Norge, og vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i 13 land. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum. Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no