Omsetningsøkning og bursdag. Erik Jølberg etablerte TESS for nøyaktig 51 år siden sammen med avdøde Olav Nygaard.

Omsetningsøkning i TESS

Den tekniske faghandelen og slangeleverandøren TESS omsatte for 1,56 mrd. kroner første halvår, 100 millioner kroner mer sammenliknet med samme periode i 2018. I tillegg kommer omsetningen etter oppkjøpet av varelageret fra konkursboet i Albert E. Olsen.

- Vi har høye mål for vekst. En del av omsetningsveksten kommer fra oppkjøp siste halvår. Som den eneste og største norskeide leverandøren til industri og off-shore må vi vokse både organisk og ved oppkjøp, sier TESSleder og gründer Erik Jølberg.

Off-shore og subsea
Lierkonsernet merker oppgang i offshorevirksomheten både på norsk og utenlandsk sokkel.

- Vi har mer enn doblet ordreinngangen til slangeproduksjon i subsea-virksomheten. Våre integrerte mobile forsyningsløsninger blir i tillegg et stadig større forretningsområde. Det samme er vårt kontrollsystem for slanger, sikkerhet og vedlikehold – TESS Hose Management. Slangedatabasen inneholder nå mer enn 600 000 slanger på oljeinstallasjoner, verft, kraftstasjoner og fartøy. Disse overvåkes, inspiseres og vedlikeholdes med egenutviklet software, sier Erik Jølberg.

TESS er teknisk faghandel for norsk og utenlandsk industri, olje- og gass, entreprenør, landbruk, havbruk og all annen industriaktivitet. Sentrale forretningsområder er slanger, sveis, kontrollsystem også for løft og last samt integrerte forsyningstjenester.

Konsernet omsatte for 2,6 milliarder kroner i 2018. Samlet omsetning for alle TESS virksomheter var på 3,4 milliarder kroner. Det jobber 1300 personer ved 130 servicesentre i Norge, Sverige, Danmark, England, USA, Brasil og Singapore.

Oppkjøp har sikret solid vekst de siste årene. Den fortsetter i 2019. TESS eies av ansatte og stiftelsen Erik Jølberg.

Nøkkeltall:

Omsetning 2018: 2,618 mrd. kroner

Omsetning konsernet som helhet: 3,4 mrd. kroner

Omsetning TESS norske virksomheter 1. halvår 2019: 1,563 mrd. kroner

Omsetning TESS norske virksomheter 1. halvår 2018: 1,405 mrd. kroner

TESS har mer enn 130 servicesentre i Norge. Konsernet består av fire regioner, innkjøp- og logistikkselskap og 16 hel- og deleide firma.

Kontakt:
Erik Jølberg, TESS as, epost: ej@tess.no, 32 84 40 00

eller via Anette Hansen, kommunikasjonsdirektør, anette.hansen@tess.no. mobil: 97515708

TESS as leverer slanger og tilhørende vedlikeholdsprodukter til næringsliv og offentlig virksomhet i Norge og utlandet. Konsernet har 1300 ansatte i Norge, Europa, USA, Brasil og Singapore. TESS har servicesentre på mer enn 130 steder i Norge.