Slik tar du vare på tørre og sprukne lepper i vinter

Pressemelding   •   feb 01, 2019 12:40 CET

Decubal lips & dry spots

Vinteren er her for fullt - ute er det kaldt, og inne er det varmt og tørt. Begge deler kan bidra til at leppene blir tørre, og de trenger derfor ekstra pleie. Her har vi samlet noen tips for å håndtere vinterkulden.

1. Leppene mangler smørefunksjon. Når kulden kommer, er det mange av oss som opplever tørre lepper. Leppene har ingen egne talgkjertler og trenger tilførsel av fett fra omkringliggende talgkjertler1. I vinterhalvåret er tilførselen av fett fra disse begrenset, og da er det ekstra viktig å smøre leppene regelmessig for at de ikke skal bli tørre og sprukne.

2. Forebygg med salve. Forebygg tørre og sprukne lepper med Decubal lips & dry spots balm som er en fet, nærende og fuktighetsgivende salve for punktbehandling av tørre lepper samt andre tørre områder på kropppen. Den inneholder det naturlige fettet lanolin som raskt trenger inn i huden og gjør den myk. Bivoks hjelper huden å bygge seg opp raskere igjen. Salven er uten vann og har et fettinnhold på 99%. I tillegg er den helt fri for fargestoffer, parfyme og parabener.

3. Beskytt deg utendørs. Ansiktet er ekstra utsatt for kulde og vind, som kan virke uttørkende på huden. Beskytt gjerne ansiktet med dekkende plagg om du er mye ute om vinteren. Et forslag er å bruke et mykt og varmt skjerf som vindbeskyttelse for nedre delen av ansiktet.

4. Tenk på innendørsvarmen. I løpet av vinterhalvåret, skrur man opp temperaturen innendørs. Varmen fra den åpne peisen og varmeovnene føles deilig – men den er ikke hudens beste venn. Den varme luften virker nemlig uttørkende, noe som øker behovet for fuktighetsgivende hudpleie.

5. Husk resten av ansiktet. En god hudpleierutine er å følge disse 3 trinnene to ganger om dagen: 1) Vær nøye med å fjerne eventuell sminke. 2) Vask ansiktet med et mildt rengjøringsprodukt som også fukter huden. 3) Bruk en ansiktskrem som gir huden rikelig med fukt og næring for å holde den myk og glatt. Hudpleieserien Decubal har produktene du trenger – for både ansikt og kropp. Les mer på www.decubal.no

Utsalgssted: Decubal hudpleieserie selges kun på apotek.

Decubal – eksperten på tørr hud

Hudpleieserien Decubal er spesielt utviklet for å ta vare på tørr hud – døgnet rundt. Decubal er utviklet i nært samarbeid med nordiske hudleger og har vært på markedet i over 40 år. Alle produkter er fri for fargestoffer, parfyme og parabener. Decubal selges kun på apotek, hvor du kan få rådgivning om hupleie til hele familien.

Sortimentet kan variere mellom ulike apotek.

Bilder: www.decubal.no

For mer informasjon: Marlene Solerød, produktsjef CHC, Teva Norway AS, mobil: +49 90939902, e-post: marlene.solerod@tevaeu.com

Kilder: 1) Yael Adler, Huden: Allt om vårt största organ, Norstedts, 2017.

Teva Norway AS er en del av Teva Pharmaceutical Industries Ltd. (NYSE og TASE: TEVA) som er verdensledende innen generiske legemidler. Vi har også innovative behandlinger på utvalgte områder som CNS, smerte og luftveier. Vi leverer generiske produkter og legemidler av høy kvalitet på nesten alle terapeutiske områder for å møte behovene til våre pasienter. Vi har en etablert tilstedeværelse innen generika, innovative produkter, OTC og API, bygget på en arv eldre enn et århundre, med en fullt integrert FoU-funksjon, sterk driftsgrunnlag og global infrastruktur. Vi streber etter å handle på en sosial og miljømessig forsvarlig måte. Med et globalt hovedkvarter i Israel og med produksjons- og forskningsanlegg rundt om i verden, sysselsetter vi 45.000 ansatte forpliktet til å forbedre livet til millioner av pasienter. Les mer på www.tevapharm.com.