Ticket Collection vinter 2016/2017

Vi reiser som aldri før og bestillingene i vinter øker med 9 prosent. Mer enn hver tredje nordmann reiser til Spania, der et «oppgradert» Gran Canaria troner øverst på listene. Største overraskelsen i år er Australia og London som fortsetter å vokse mye. Det er noen av konklusjonene i Tickets store trendrapport om vinterens reiser, Ticket Collection.

Vi er uvanlig reiselystne i vinter og bestillingene øker med 9 prosent, i følge Tickets bookingstatistikk. 48 prosent oppgir at det er sol og varme som er den største grunnen til å reise utenlands i vinter, etterfulgt av et behov for inspirasjon og energi (24 prosent). Det viser Tickets Sifo-undersøkelse.

• -Nå som høst- og vintermørket kommer så lengter vi etter sol og varme, samt å lade batteriene å få ny energi. Seks av ti bestiller reiser som går til sol- og badreisemål. Vi ser også en stor økning til storbyer med London og Amsterdam i spissen. Faktisk øker reisene til storbyene med hele 15 prosent denne vinteren, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket Feriereiser.

Bestillingene øker, men mange nordmenn flytter reisen til reisemål som kjennes trygge. Hver fjerde sier at hendelser i omverdenen ikke påvirker deres reisevaner, i følge Tickets Sifo-undersøkelse. 33 prosent sier at terrortrusler og terrorhandlinger påvirker deres måte å reise på. 27 prosent av disse oppgir at deres reisevaner forandres gjennom at de velger andre reisemål. Spania, som anses som trygt, nyter godt av denne trenden og er det mest populære landet i vinter med 34 prosent av alle som har bestilt reise.

• -I vinter er det trygge klassikere som gjelder, og den store vinneren er Kanariøyene med Gran Canaria i spissen. Selv med en liten nedgang mot i fjor er det 21 prosent som velger denne øya denne vinteren, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket Feriereiser.
  • Thailand er nummer to på topplisten over de meste bestilte ferielandene i vinter og bookingene hit øker med 26 prosent i forhold til i fjor. På tredje plass ligger USA, dit reisene øker takket være nye flyruter og gode priser på billetter som en følge av økt konkurranse.

Det klart mest bestilte reisemålet i vinter er Gran Canaria, etterfulgt av Bangkok og Tenerife.

• -Gran Canaria er solsikkert og har mye å by på for alle smaker. At øya de siste årene har gjennomgått en ordentlig oppgradering med mange bra restauranter, fine hotell og bra shopping bidrar til dette.

Et utvalg av vinterens trender i Ticket Collection:

Evig populære London

Også denne vinteren er London den mest populære storbyen. Etter Brexit og pundets fall har bestillingene hit økt med 64 prosent. Storbritannia øker samlet med 33 prosent, og i tillegg til London er det Edinburgh som står for dem store økningen (+124 prosent), dog fra lave nivåer i fjor.

Vinterens klatrer: Australia

Australia har blitt virkelig ”in” i vinter og landet har klatret 14 plasser (til 12. plass) på topplisten over våre mest populære ferieland med en økning på 101 prosent. At snittprisene på flybilletter har sunket med 15 prosent har gjort det mulig for flere å reise til sitt drømme reisemål.

Andre langreisemål som øker mye i vinter er Japan (+ 46 prosent), Filippinene (+ 108 prosent), Vietnam (+ 46 prosent), New Zealand (+168 prosent), Singapore (+ 15 prosent), Argentina (+ 32 prosent) og India (+11 prosent)

Toppliste reisemål

• 1.Gran Canaria (1)
  • 2.Bangkok (3)
  • 3.Tenerife (2)
  • 4.London (5)
  • 5.Phuket (4)
  • 6.Amsterdam (12)
  • 7.København (6)
  • 8.Lanzarote (7)
  • 9.Tokyo (ny)
  • 10.Singapore (10)

Kilde: Ticket Feriereiser, reiser bestilt frem til 10. Oktober med avreise 1. november 2016 – 30. april 2017.

• Toppliste land

1. Spania (1)
2. Thailand (2)
3. USA (3)