Trump-effekt på USA-bestillingene

Etter lang tids oppgang på bestillinger av reiser til USA ser Ticket nå for første gang en Trump-effekt på nordmenns bestilling av USA-reiser. Etter at Trump overtok som president 20. Januar har bestillinger av reiser til USA gått ned med 33 prosent. Det viser fersk statistikk fra Ticket Feriereiser. I stedet velger vi å bestille reiser til andre reisemål som Spania, Thailand, Nederland og Dubai.

I Tickets Sifo-undersøkelse fra i høst sa 23 prosent at de ville ha mindre lyst til å reise dersom Donald Trump vant presidentvalget. Men det er først nå som en Trump-effekt på bestillingene vises. Mellom 20. januar og 16. februar minsket bestillingene til USA fra Norden med 11 prosent, sammenliknet med samme periode i fjor. I Norge minsket det med hele 33 prosent.

• Til tross for høy dollarkurs har reiser til USA øket i 2016, også etter at Trump vant valget i november. Men etter at han overtok som president så ble lysten til å reise til USA dramatisk redusert, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket Feriereiser.

Selv om reiser til USA viser en nedgang så ser Ticket en økning av bestillinger i samme periode med avreiser frem til 31.12.17 på 17 prosent sammenliknet med i fjor. Samtidig har snittprisene minsket som følge av hard konkurranse mellom flyselskapene og tilbudet av reiser har økt.

• Det er for tidlig å se om de siste ukenes nedgang kommer til å holde seg eller bare er et forbigående fenomen. De lave flyprisene vil få mange til å ønske å reise til USA til tross for at dollaren er dyr og nordmenns misnøye med president Trump, sier Ellen Wolff Andresen

• reisetrender
  • usa
  • trump
  • effekt

Ticket Feriereiser er Nordens største privatreisebyråkjede som tilbyr privatreiser fra samtlige ledende charter- og reisearrangører, cruise og flyselskaper og hotell. Salget i Norge og Sverige skjer fra 73 butikker, telefon og på nett via  ticket.no og ticket.se. I Danmark skjer salget via ticket.dk, i Finland via ticket.fi og i Tyskland via airngo.de. Salgets inntekter er på ca 4,6 milliarder SEK og selskapet har rundt 330 årsansatte. Ticket Feriereiser eies av Braganza. Ticket gjør det enkelt for deg å finne og bestille reise. Gjennom kun en kontakt med oss får du overblikk av markedets brede rekkevidde. Gjennom vår høye kompetanse og servicenivå gir vi deg råd og hjelp for at du skal få den beste ferieopplevelsen.