Slik øker verdens største arenaer billettsalget

Pressemelding   •   sep 16, 2014 15:51 CEST

14. – 16. september var det duket for den årlige Arena Management Conference i Long Beach, California i regi av IAVM, the International Association of Venue Managers.

Her møtes noen av verdens største arenaer for å dele sine tips om blant annet billettsalg.

Billboard tok i forkant av arrangementet en runde med de fem største arenaene for å få et innblikk i deres meninger rundt billettsalg gjennom sosiale medier, og trender som for tiden former arena- og turnèvirksomheten.

Barclays Center, Brooklyn

Phones 4U Arena, Manchester, England

Staples Center, Los Angeles

Madison Square Garden, New York

Wells Fargo Center in Philadelphia (Global Spectrum)

Slik bruker de 5 største arenaene sosiale medier for å øke billettsalget

Sosiale medier er en del av den generelle markedsstrategien ved promotering av arrangementer. Ved å dele eksklusivt materiale, får publikum et up-close og personlig inntrykk av hva de kan forvente.

James Allen, GM ved Phones 4U Arena i Manchester, kan fortelle at ved promoteringen av deres Prince-konsert var Twitter essensielt. Twitter ble hyppig brukt ettersom de kun hadde et par uker på å promotere showet. De brukte bevisst plattformen for å lage en buzz rundt konserten, og deres bruk av hashtags resulterte i at Phones 4U Arena ble et «trending topic» på Twitter i Manchesterområdet.
De solgte ut konserten, og kunne allerede samme dag annonsere show nummer to.

Hjemmesidekampanje

Bob Schwartz, VP marketing hos Global Spectrum, og deres «take over» kampanje for «Marvel Universe Live!» fikk gode resultater gjennom hjemmesidene. De laget en "splash page" video som linket til forsalg av billetter på deres hjemmeside. Klikket man seg ut av videoen dukket det opp bannere på siden med samme link, som gjorde det umulig å unngå å se kampanjen.
Gjennom denne metoden solgte de 500 ekstra billetter, uten ekstra kostnader.

Markedsavdelingen jobber aktivt med å finne innovative måter å nå kundene på. For øyeblikket er hovedfokuset på Facebook, Twitter og Instagram. Madison Square Garden forteller om gode erfaringer ved å kun promotere konserter gjennom bandets sosiale medie-sider. Et eksempel på dette er One Direction, som solgte ut Madison Square garden på under 10 minutter, kun ved å promotere billettsalget gjennom bandets- og arrangørens sosiale plattformer.

Publikum har også lettere for å dele poster som har et visuelt innhold. Sjansene for at publikum deler informasjonen du legger ut i form av bilder, er ca tredobbelt i forhold til vanlig tekst. Å legge ut delbare poster på sosiale medier, er en veldig effektiv måte å spre info.

Tracking

Bob Schwartz vil anbefale å bruke sosiale medier til å samle informasjon om publikum. Ved for eksempel å legge ut billetter til forsalg med en billettkode som linker til enten utfylling av skjema som senere kan brukes til segmentplassering, eller registrering hos spillested/arrangør for å motta nyhetsbrev.

Måling er gull, og slik kan man på en rask måte finne ut hvor man bør investere markedsføringspenger. Kanskje har man brukt mye penger på å promotere gjennom en plattform som ikke gir så mye utslag som det man har brukt mindre penger på.

Samtidig som digital markedsføring i dag lettere når frem til ønsket publikum, er det også lettere å hente informasjon om hvem som kjøper billetter gjennom de ulike kanalene.

Ved å samle data gjennom digital markedsføring, er det lettere å sende ut spisset informasjon til riktige målgrupper.

Hvilke trender forandrer konsert virksomheten?

- Internasjonalt har arena- og stadiumkonserter blitt mer vanlig, og flere artister klarer nå å selge ut store arenaer.

- James Allen påpeker at også forsalg spiller er viktigere rolle nå enn tidligere, ettersom mange arrangører prøver å tilby publikum fordeler ved billettsalg gjennom sosiale medier.

- Å være klar over hvilket marked man prøver å nå, og ikke minst ha forståelse for kundegrupper, samt et godt fungerende markedsteam som aktivt oppdaterer seg på trender og sosiale medier, er det som ligger i grunn for gode salgstall. Det mener ihvertfall noen av verdens ledende arenaer innen billettsalg, og det kan Billettservice si oss helt enige i.