TINE-kampanje ga 261 000 kroner til Barnas Røde Kors

Blogginnlegg   •   feb 23, 2017 21:14 CET

Glade barn fra BARK Askøy mottok sjekken på 261 000 kroner fra TINE.

Det var god stemning i fjæra da Barnas Røde Kors Askøy møtte opp til fastelavnsfest i Hetlevik. Høydepunktet var overrekkelsen av en sjekk på 261 000 kroner fra TINE til Barnas Røde Kors Norge.

Vellykket samarbeid

Høsten 2016 inngikk TINE et samarbeid med BARK for å synliggjøre det viktige arbeidet BARK gjør for barn. Det ble laget en butikk-kampanje som gikk over tre uker, der TINE lovte å gi et kronebeløp tilsvarende 10 prosent av alle yoghurter solgt i perioden.

- Vi er veldig stolte over samarbeidet mellom TINE og Barnas Røde Kors. 261.000 kroner er et fantastisk resultat, spesielt når det betyr at barn over hele Norge får glede av det. Vi håper at dette kan bidra til at det kommer et tilbud for enda flere barn rundt om i Norge, slik som dere har her på Askøy, sa Jan Ove Solheim, driftssjef lager Bergen, da han overrakk sjekken til glade "Barkere".

Nasjonalt tilbud, lokal magi

Barnas Røde Kors (BARK) er et tilbud for barn mellom 6 og 13 år som er drevet av frivillige. Barnas Røde Kors på Askøy er en av Røde Kors' mest aktive BARK-grupper som har vokst seg stor på kort tid.

- I BARK fremmer vi moro, mangfold og mestring ute i det fri. Det handler om å utnytte de ressursene som er tilgjengelig og å legge til rette for å lage lokal magi der man bor, sier Monica Johansen, leder for BARK Askøy.

Aktivitetstilbudet varierer fra sted til sted, og barna som deltar i BARK er selv med å påvirke tilbudet. Dette gir rom for å styrke barnas sosiale kompetanse og trygghet i samspill med jevnaldrende. I tillegg er det helt gratis å være medlem.

- Alle trenger en god venn og det viktigste barn lærer i BARK er å være gode venner. Vi er veldig stolte over samarbeidet mellom TINE og BARK. Med dette samarbeidet har vi mulighet til å nå ut til veldig mange barn. Midlene vi får fra kampanjen bruker vi til opplæring av frivillige i BARK og tilrettelegging for enda mer lokal magi for barn i barneskolealder, sier Kristina Rickfelt, seniorrådgiver oppvekst i Røde Kors.

Kampanjen i butikkene rundt om i Norge gjorde Barnas Røde Kors synlig for forbrukere over hele landet og engasjerte forbrukerne. I tillegg til pengene som gis fra TINE var målet å øke kjennskapen til BARK og inspirere til at det forhåpentligvis startes flere lokale grupper rundt om i landet.

- Samarbeidet med BARK engasjerte forbrukerne på en annerledes måte, og vi tror det har vært positivt for kampanjen, forteller Brita Kvanlid, merkevaresjef for Sprett.

Om kampanjen

TINE har i en årrekke samarbeidet med Røde Kors. Denne kampanjen skulle bidra til økt kjennskap om BARK, og til å sette fokus på en organisasjon som er et viktig tiltak i lokalsamfunnet. Derfor utarbeidet man en kampanje som gikk ut på at TINE skulle gi BARK et kronebeløp tilsvarende 10 prosent av antall solgte enheter ut av butikk i uke 35,36 og 37 2016. Det vil si at jo mer yoghurt kundene kjøpte, jo mer penger gikk til Barnas Røde Kors sitt arbeid. Alle varianter av TINE Yoghurt Tradisjonell, TINE Yoghurt Fyldig og TINE Sprett var med i kampanjen, og det ble i perioden informert på både emballasje og annet butikkmateriale.

- Vi produserte 2 millioner forbrukerpakninger med eget kampanjeklistremerke. I tillegg hadde vi mye butikkmateriell for å sikre god synlighet. Vi fikk mange flotte eksponeringer i butikk, og vi er vi veldig fornøyd med kampanjen, avslutter Brita Kvanlid.

Vil du lese mer om kampanjen klikk her.

TINE og Røde Kors

Vi er stolte over å støtte Røde Kors viktige arbeid og kaller samarbeidet «Overskudd til å hjelpe». Samarbeidet er med på å skape forståelse og inspirasjon til ansatte og TINEs eiere om selv å engasjere seg i frivillig humanitært arbeid.

TINE har vært hovedpartner til Røde Kors siden 2003. I Norge er samarbeidet konsentrert rundt Røde Kors Hjelpekorps samt Røde Kors-aktiviteter som setter søkelyset på kosthold og fysisk aktivitet hos ulike deler av befolkningen.

Kontaktperson TINE: Mimmi Granli Jensen, tlf: 90219591