Boots apotek tar inn mat til underernærte

Pressemelding   •   jan 25, 2017 13:24 CET

Det er stor interesse for ernæringsprodukter både blant apotek og forbrukere.

For første gang kan man nå se kjøledisker i apotekene. Og det er TINE-innovasjonen E+® som er først ut. Dette er mat og drikke for underernærte. Det begynner med syv Boots apotek i Østfold, der det soleklare målet er at dette skal spre seg til resten av landet med tiden.

E+® er en serie mat- og drikkevarer for de som trenger ekstra påfyll. Både alders- og sykehjem har tatt godt imot disse produktene. Som et pilotprosjekt gjøres E+® nå tilgjengelig for apotekkunder flest i Østfold. Til sammen syv Boots apotek er valgt ut til dette: to i Sarpsborg, to i Fredrikstad, et på Kråkerøy, et i Rygge og et i Moss.

Flere eldre

Direktør Terje Døsrønningen i TINEs storhusholdningsavdeling TINE Partner, som står for avtalene mellom TINE og Boots apotek, er veldig fornøyd med denne piloten. Avtalen bidrar til at den populære serien E+ nå også kan kjøpes på apotek. Dette bidrar til at økt tilgjengelighet slik at flere med får tilgang til E+®.
- Det blir stadig flere eldre her i landet, så dette er en voksende målgruppe. Underernæring er en nasjonal utfordring, både på aldershjem og blant hjemmeboende, sier Døsrønningen.

Piloten kjøres i gang mandag 23. januar. Regionssjef for Boots apotek i Østfold, Marit Lie Greaker forteller om stor interesse for ernæringsprodukter både blant kunder og apotek:
- Pilotapotekene har mye kompetanse og iver, og jeg er sikker på at dette blir et bra opplegg. Vi ser at mange av apotekkundene av ulike årsaker har utfordringer med ernæring og at E+® kan være et godt alternativ for disse, sier Greaker.

Hva er E+®?

Mange syke og eldre har en utfordring med å spise nok. Da kan det være enklere å drikke enn å spise. Derfor har TINE utviklet en serie velsmakende produkter for dem som trenger det aller mest. Målet er å tilby et godt mattilbud til personer med risiko for underernæring. Det må gjøres enkelt å få til flere mellommåltider i løpet av dagen uten at det går på bekostning av (matlysten til) hovedmåltidene. Serien består av to kremede måltider, to supper, samt ulike varianter av fyldige drikker i halvliters- og literskartonger.

Her får du kjøpt E+®:

Boots apotek Lande (Sarpsborg)

Boots apotek Fredrikstad

Boots apotek Rygge Storsenter

Boots apotek Lilleeng Helsepark (Moss)

Boots apotek Kong Salomo (Fredrikstad)

Boots apotek Kråkerøy

Boots apotek Stopp Tune (Sarpsborg)

Ved ytterligere spørsmål: Kontakt TINE ved kommunikasjonsansvarlig for TINE Partner, Sverre Stenseng (909 25 116), eller kommunikasjonsansvarlig i Boots apotek, Anne Margrethe Aldin Thune (952 11 768)

TINE er en ledende, norsk merkevareleverandør som daglig leverer produkter over hele Norge. 11 500 bønder på 9 000 gårdsbruk er fundamentet for TINEs forretningsdrift.  Hver dag lager vi produkter med lidenskap og kjærlighet til tradisjoner bygget gjennom mange år på en rekke meierier i landet vårt.