Flisfyringa åpnet med et hogg

Pressemelding   •   feb 24, 2016 12:35 CET

Siden vi snakker om offisiell åpning av et flisfyringsanlegg, hva var vel mer naturlig for ordfører i Fræna, Tove Henøen, enn å bruke øksa da snora skulle kappes tirsdag denne uka. Nå drives hele TINE Meieriet Elnesvågen bare med fornybar energi. Ikke rart stemningen var høy.

I midten av januar ble det nye anlegget satt i permanent drift. Tirsdag var tida kommet for offisiell åpning med taler, kake og snorhogging.

Her ser du en video fra åpninga

Bare fornybar energi
Det er selskapet Bioenergy AS som eier og drifter anlegget, men som er en integrert del av selve meierianlegget.

-I flisfyringsanlegget produseres det damp, nok til å dekke hele behovet som TM Elnesvågen har til oppvarming i prosessen og lokaler, sa meierisjef Svein Arne Bjørgum i sin velkomstale. Dermed bruker meieriet bare fornybare energikilder, i hvert fall hvis elektrisiteten til lys, kaffetrakter og PC kommer fra norsk vannkraft.
Flisfyringsanlegget i Elnesvågen er ett av mange tiltak for å nå TINEs langsiktige klimamål.

Stor miljøgevinst
Byggearbeidene startet i fjor sommer, testkjøringen satt i gang før jul, og siden midten av januar har anlegget gått knirkefritt. Beregninger viser at energikostnadene går ned med omlegginga til flisfyring. Men enda viktigere; meieriet kan innkassere en stor miljøgevinst.
- Ved å bytte ut naturgass og å gå over til fornybar energi, blir det en årlig reduksjon i utslipp på 2420 tonn CO2, sier Svein Arne Bjørgum.

Bruker kortreist råstoff

Det er ventet at det årlige forbruket av flis vil ligge på 20 000 kubikkmeter. Råstoffet kommer fra lokale skoger og kantvegetasjon i Romsdal. Det er firmaet Romsdal Bioenergi på Kleive i Molde som rydder skog, tørker den og fliser den opp til godt brennstoff. Kortreist virke som de frammøtte på tirsdag fikk se ble fylt i den svære siloen.

Under åpninga deltok foruten ordfører i Fræna kommune, Tove Henøen, også Odd Egil Reinås, daglig leder i Bio