Jarlsberg®-medhold i retten for 2. gang

Pressemelding   •   feb 26, 2016 12:25 CET

For andre gang har Follo tingrett gitt TINE medhold i at Jarlsberg® er et beskyttet varemerke. Det er klart etter at kjennelsen ble offentliggjort fredag 26. februar.

TINE begjærte midlertidig forføyning overfor Synnøve Finden AS om å forby bruk av Jarlsberg®-varemerket i markedsføringen og salget av sin nye ost, og 12. februar fikk TINE rettens kjennelse på dette. Etter at Synnøve Finden anket kjennelsen, har Follo tingrett, ved en ny muntlig behandling av spørsmålet, landet på samme konklusjon. Synnøve Finden må også betale saksomkostningene.

-Som vi sa sist er dette en viktig kjennelse for vernet av registrerte varemerker og sender et signal om at det ikke er fritt frem for aktører å utnytte verdien som ligger i etablerte merkevarer. TINE ønsker Synnøve Findens ost velkommen på markedet, men uten referanser til varemerket Jarlsberg®. Konkurranse på riktige vilkår er vi alle tjent med, sier kommunikasjonssjef i TINE, Sindre Ånonsen.

Kjennelsen er vedlagt.

Kontaktperson: