Hva skal du velge, hybrid eller plug-in hybrid?

Blogginnlegg   •   sep 06, 2017 12:47 CEST

Tre ting du bør tenke over dersom du står mellom en hybrid og en plug-in hybrid.

Toyota har hatt hybridbiler på markedet siden Prius kom i 1997. I dag fører vi åtte hybridmodeller, i tillegg til vår plug-in-hybrid, Prius Plug-in, som kom i 2012. Vi har med andre ord erfaring med begge teknologiene, og et godt sammenligningsgrunnlag. Her går vi gjennom tre punkter som du bør tenke over dersom du står mellom en hybrid og en plug-in-hybrid.

1. Lading

Den viktigste forskjellen mellom hybrid og plug-in hybrid er størrelsen på batteriet. Plug-in hybrider har større batteri for å kunne kjøre lengre strekninger på eksternt tilført strøm. Siden batteriene er kostbare å produsere er gjerne plug-in hybrider dyrere enn hybrider. Avgiftsreduksjoner fra staten minsker noe av differansen, men eksempelvis er Toyota Prius Plug-in rundt 40.000 kr dyrere enn Toyota Prius.

Men du kan spare in plug-in-kostnaden ved å lade hyppig. Du kan regne med 10 til 30 kroner per lading, avhengig av strømpris og batteristørrelse. Tenk hvor mange ganger bilen vil lade i løpet av et år, og dermed hvor lang tid det tar før du sparer inn ekstrakostnaden. Du kan for eksempel spare ca. 6.000 kr per år (300 dager á 20 kroner).

2. Kjøremønster

Etter fem år med Prius Plug-in og 20 år med Prius, har vi gjort oss noen erfaringer med drivstofforbruket. Prius Plug-in er typegodkjent med et forbruk på 0,1 l per mil, mens Prius ligger på 0,3 l per mil. Det oppsiktsvekkende lave utslippet til Prius Plug-in, og andre plug-in-modeller er basert på at 60-80* prosent av kjøringen er elektrisk i den offisielle kjøresyklusen. For å komme i nærheten av det oppgitte forbruket må man lade bilen en eller flere ganger daglig og sjelden kjøre lange turer.

Tenk over hvor lange kjøreturene dine er. Har du lademuligheter der du bor og der du jobber, og kommer du til å lade hver dag? Dersom du kjører en del lange turer og ikke får ladet daglig, vil forbruket være relativt likt for en Prius Plug-in Hybrid og en Prius Hybrid. Vi erfarer at det er flere kunder som ikke klarer å oppnå et virkelig forbruk i nærheten av det oppgitte forbruket på plug-in hybrider, fremfor hybrider.

3. Plass og vekt

Et batteri i en plug-in hybrid vil være større og tyngre enn batteriet i en hybrid. Dette gir lengre elektrisk rekkevidde. På den andre siden medfører et stort batteri mindre bagasjeplass. Dessuten kan den økte batterivekten påvirke kjøreegenskapene i en negativ retning.

Her kan det være lurt å ta en vurdering på hvor mye plass du har behov for. Trenger du ofte å ha med deg mye bagasje vil en hybrid være et bedre valg enn en plug-in hybrid.

Styrker og svakheter

Tenker du igjennom punktene som vi har gått igjennom her, har du et godt grunnlag for å finne ut hvilken teknologi som passer deg best. Hvordan du bruker bilen din og kjøremønsteret ditt bør avgjøre hvordan bil du velger da den ne teknologien ikke nødvendigvis er bedre enn den andre.

Helt til slutt, styrker og svakheter ved de ulike teknologiene:

HYBRID
Styrker Svakheter

• God plass
  • Lav vekt
  • Lavt forbruk uten behov for lading
  • Kortere elektrisk rekkevidde
PLUG-IN HYBRID
Styrker Svakheter
  • Høyere ytelse (for noen modeller)
  • Lengre elektrisk rekkevidde
  • Muligheter for å kjøre elektrisk på korte hverdagsturer
  • Lavere forbruk iht. offisiell typegodkjenning
  • Mindre bagasjeplass
  • Høyere vekt
  • Ingen forbruksfordel når elektrisk rekkevidde er oppbrukt
  • Betinger hyppig lading for å komme i nærheten av offisielle forbrukstall
  • Høyere pris

Lykke til med valget!

*Utslipp ift. andel elektrisk kjøring er modellavhengig.

Kommentarer (2)

Hei!
    Hva mener dere med lang eller kort rekkevidde? Jeg kjører 4,5 mil hver vei til jobb hver dag og bruker mellom 50 og 60 minutter på dette avhengig av hvor mye kø det er. Er det langt eller kort i f h t plug-in hybrid eller bare hybrid?

- Elisabeth Frisell - 06-05-2018 09:54 CEST

Hei Elisabeth!

Prius Plug-in er oppgitt å kunne kjøre 63 km under optimale forhold, men et mer realistisk tall vil være ca. 50 km. Det er likevel viktig å understreke at kjørelengde er veldig avhengig av kjøremønster, klima og kjøreforhold.

På sommerstid i mildt klima vil du sannsynligvis oppleve å kunne kjøre hele veien til jobb på ren elektrisitet. Bilen må da lades på jobben din hvis du ønsker å kjøre ren elektrisitet hele veien hjem. Lader du ikke på jobb, vil du ha et høyere forbruk på hjemveien enn du normalt ville hatt med en selvladende hybrid fra Toyota. Dette kommer av at en ladbar hybrid har en større og tyngre batteripakke enn en selvladende fullhybrid. På vinterstid derimot, spesielt ved temperaturer ned mot -10 grader, vil du oppleve at kjørelengden reduseres en del. Du vil likevel kunne kjøre deler av strekningen til jobb på ren elektrisitet. Det som derfor vil være avgjørende hvorvidt du bør velge en ladbar eller en selvladende hybrid er lademulighetene dine: Hvis du kan lade både hjemme og på jobb, så vil du få et bra utbytte av en ladbar hybrid. Kan du kun lade hjemme, så vil nok en ordinær Prius selvladende fullhybrid være et like godt alternativ.

Lykke til med valget! Ta gjerne kontakt dersom du har noen flere spørsmål!

- Nordvik - 07-05-2018 13:16 CEST

Kommentar