One for the Road

Pressemelding   •   des 18, 2009 10:49 CET

Vinhuset Rosemount utfordrer Chateauneuf du Pape og lanserer klassikerblandingen Grenache, Shiraz og Mataro, på australsk vis.

På litt over 30 år har Rosemount markert seg som et av de mestselgende vinhusene i Australia. Vinhusets popularitet har nådd nye høyder i Norge etter at produsenten begynte å tappe vinene på stilrene, diamantinspirerte flasker.

Nå utfordrer vinhuset det tradisjonsrike området Chateauneuf du Pape i Frankrike, med den nye vinen Rosemount Road. Road er laget på den tradisjonsrike franske drueblandingen kalt GSM, men slippes med en betydelig lavere prislapp.

Druer i sitt ess
Grenache, Shiraz og Mataro har sine druerøtter i Sør-Frankrike, og ble innført av australske vinpionérer som Lindemans og Penfolds. Druene liker seg i varme strøk og er i sitt ess i solfylte Australia.  Grenache gir mykhet til vinen og tilfører mye rød frukt. Shiraz gir kryddersmak og en mørkere tone. Mataro kalles også Mourvedré, og er den druen som gir struktur til vinen.

Som de andre vinene i Rosemount-familien, er Road en smaksrik vin med utpreget fruktkarakter. Vinen har ikke vært lagret på eik, noe som gir en frisk karakter. Rosemount Road har en dyp plommefarge, med dufter av røde sommerfrukter som bringebær og kirsebær, samt et lite hint av krydder. En rund, myk vin som passer særlig godt til mediterranske retter, og også kan nytes alene.

Rosemount Road er tilgjengelig i bestillingsutvalget på Vinmonopolet, med en utsalgspris på 97 kroner.

Ta kontakt med ise@petopr.no for vareprøver av Rosemount Road.

Om Rosemount Estates

• Rosemount ble etablert i 1969 da Bob Oatley plantet sine første vinranker i Hunter Valley, Sør-Australia.
  • Philip Shaw, tidligere kåret til ”Årets Vinmaker” i Vine & Spirits Competition i London, var lenge seniorvinmaker i Rosemount. Hans etterfølgere er de anerkjente vinmakerne Charles Whish og Matt Koch.
  • Rosemount var det største famileeide vinhuset i Australia frem til 2001, da huset ble kjøpt opp av SouthCorp.
  • I 2005 ble Rosemount en del av Foster’s Group, som også eier australske produsenter som Lindemans, Penfolds og Wolf Blass.
  • Produksjonsområdene ligger i Hunter Valley og Mudgee i New South Wales, samt Coonawarra, McLaren Vale, Adelaide Hills og Langhorne Creek i Sør-Australia.

Kommentarer (0)