Årsresultatet 2017: TrønderEnergi dobler utdelingen til eierkommunene

Pressemelding   •   apr 13, 2018 07:30 CEST

TrønderEnergi leverer gode resultater for 2017

TrønderEnergi fikk et resultat før skatt på 653 millioner kroner i 2017. Det bedrede resultatet skyldes blant annet høyere produksjon, noe høyere kraftpris, og effekter av TrønderEnergis endrings- og forbedringsarbeid de siste årene.

Samlet kraftproduksjon for TrønderEnergi ble i 2017 på 2 366 GWh, mot 1 840 GWh i 2016. Hoveddelen av produksjonen omsettes på kraftbørsen, gjennomsnittlig kraftpris for Midt-Norge (NO3) ble 27,5 øre pr kWh i 2017, mot 26,6 øre i 2016.

Resultatet i 2017 er en økning av resultatet sammenlignet med 2016 på nesten 300 millioner kroner. I 2016 leverte TrønderEnergi et resultat før skatt på 354 millioner kroner.

- TrønderEnergi har de siste årene gjennomført en rekke forbedringsprogrammer kombinert med et tydeligere fokus på kjernevirksomheten. Vi har en kultur der våre medarbeidere over hele linja tar ansvar for forbedringer og god drift, og det er en viktig årsak til at vi leverer så godt som vi gjør, sier konsernsjef i TrønderEnergi Ståle Gjersvold.

Endringsarbeidet i TrønderEnergi fortsetter. Konsernet meldte i slutten av februar 2018 om flere nye endringer som både skal bidra til fremtidig konkurransekraft for TrønderEnergi, og samtidig styrke virksomhetens evne til å utnytte de mulighetene og utfordringene ny fornybarteknologi, nye forretningsmodeller og nye markedsmodeller skaper for kraftbransjen.

- Overgangen til et mer bærekraftig og klimavennlig energisystem skaper forretningsmuligheter for TrønderEnergi, Trøndelag og AS Norge. Disse mulighetene ønsker vi å bidra til at vi og Trøndelags-regionen tar posisjoner i, sier Gjersvold.

Les mer her: TrønderEnergi rigger seg for fremtiden

I tillegg til å drive et aktivt innovasjons- og utviklingsarbeid internt i TrønderEnergi, har konsernet også tatt initiativer som skal bidra til å styrke hele regionens innovasjonskraft, spesielt på fornybarområdet.

I 2017 ble Fornybarklyngen opprettet i Trøndelag, med TrønderEnergi som en av initiativtakerne.

- Vi har store ambisjoner for å bidra til å bane vei for fornybarsamfunnet, men vi har også store ambisjoner på vegne av Trøndelagsregionen, og det å opprette en slik klynge her i Midt-Norge tror vi vil bidra både til å styrke oss selv og regionen, sier Gjersvold

Les mer: Ledende industriaktører oppretter midt-norsk fornybarklynge

Det foreslås for Generalforsamlingen at utdelingen til eierne i TrønderEnergi mer enn dobler seg for 2017. Forutsatt godkjenning vil eierne motta 197 millioner kroner. I dette tallet inngår også rente på et obligasjonslån som eierne inngikk i en avtale med TrønderEnergi i 2013. Utdelingen til eierne var i 2016 på 96 millioner kroner. Konsernets skattekostnad ble på 159 millioner kroner i 2017.

Hele årsrapporten ligger som vedlegg nederst på denne siden.

Kontaktinformasjon:

Konsernsjef Ståle Gjersvold, mobil 916 13 457

Økonomi- og finansdirektør Olav Sem Austmo, mobil 976 75 514

Kommunikasjonsdirektør Bengt Eidem, mobil 414 32 558

TrønderEnergi-konsernet eier og operer både vann- og vindkraft, eier og driver en av landets største nettvirksomheter, og har egne krafthandels- og innovasjonsmiljøer.

Konsernet har tre forretningsområder; Produksjon, Nett og Marked.

TrønderEnergi har rundt 400 ansatte og omsetter for rundt 1,5 milliard NOK årlig.