Bergen: Drømmer om snøfri jul

Pressemelding   •   des 09, 2009 10:00 CET

Halvparten av alle bergensere drømmer om å feire jul under palmene, og tyve prosent har gjort drømmen til virkelighet de siste tre årene. Ingen pakker med seg mer julemat på ferie, og bergenserne er også i landstoppen når det kommer til å feire tradisjonell julekveld i utlandet. Det viser den årlige juleundersøkelsen til Norges ledende feriearrangør, Star Tour.

- Det blir stadig vanligere å forlate vinterlandet til fordel for en stressfri jul i varmere strøk, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour. Hun forteller at Kanariøyene både på landsbasis og blant bergenserne er julereisemål nummer en, mens Thailand seiler opp som et stadig mer populært og eksotisk julealternativ. I følge selskapets undersøkelse sier nærmere fire av ti bergensere at de kan tenke seg å tilbringe juleferien på en kanariøy, mens 14 prosent drømmer om å feire julen i Thailand.

Drømmer om lys og varme

Det er først og fremst lengselen ette sol, lys og varme som lokker bergenserne bort fra gamlelandet i julehøytiden (408 %). Deretter følger ønsket om å komme bort fra julestresset (16 %) og å lade batteriene (14 %).

- For mange har jula blitt en eneste stor kabal av ulike selskap og arrangementer. Vi stiller høye krav til oss selv om at alt skal være perfekt, mens det vi egentlig drømmer om er å slappe av med våre nærmeste. Kunder forteller ofte at de reiser bort nettopp for å slippe alt ståket rundt feiringen.

Gaver og pynt i kofferten

Men alle er likevel ikke villige til å slippe jula helt, selv om de forlater Norge. Mange pakker med seg en smak av juletradisjon i form av gaver og pynt blant solkrem og badetøy.

- To av ti kofferter fra Bergen innholder julemat. Dette er i landstoppen. Bergenserne pakker også med seg julegaver og julemusikk og – filmer, opplyser informasjonssjefen, og legger til at halvparten forteller at de ikke tok med noen juleeffekter sist de feiret jul i utlendighet.

Elsker julemat

- Det virker som bergenserne er i særstilling når det kommer til mattradisjoner i jula, sier Larsen-Vonstett. Nesten halvparten av bergenserne forteller at de spiser norsk julemat på julaften, enten i leiligheten eller på restaurant. Det er dobbelt så mye som landssnittet.

Totalt vil rundt 35 000 nordmenn reise på pakketur i julen.

FAKTA FRA UNDERSØKELSEN:

Gjennomført på startour.no uke 49

1130 respondenter

60 prosent var kvinner

54 prosent kan tenke seg å reise utenlands i julen

> Østlendinger – 54 %

> Rogalendingene – 46 %

> Bergenserne – 52 %

> Trøndere – 56 %

> Tromsøværinger – 70 %

21 prosent har feiret jul utenlands i løpet av de siste tre årene

> Østlendinger – 21 %

> Rogalendingene – 24 %

> Bergenserne – 20 %

> Trøndere – 16 %

> Tromsøværinger – 21 %

Hit vil vi reise i julen

Kanariøyene                 27 %

Thailand                       18 %

Spania                          13 %

> Østlendinger – Kanariøyene (25 %), Thailand (19 %), Spania (13 %)

> Rogalendingene – Kanariøyene (28 %), Thailand (18 %), Spania (10 %)

> Bergenserne – Kanariøyene (36 %), Thailand (14 %), Spania (13 %)

> Trøndere – Kanariøyene (23 %), Thailand (18 %), Spania (8 %)

> Tromsøværinger – Kanariøyene (23 %), Thailand (21 %), Spania (19 %)

Viktigste årsaker til at vi reiser utenlands i julen

(Her var det mulig å krysse av for flere alternativ)

Ønske om sol og varme            75 %

Komme bort fra julestress        38 %

Lade batteriene                        26 %

> Østlendinger – ønske om sol og varme (38 %), komme bort fra julestress (19 %) og lade batteriene (11 %)

> Rogalendingene – ønske om sol og varme (37 %), komme bort fra julestress (27 %) og lade batteriene (10 %)

> Bergenserne – ønske om sol og varme (40 %), komme bort fra julestress (16 %) og lade batteriene (14 %)

> Trøndere – ønske om sol og varme (38 %), lade batteriene (19 %) og gjøre noe nytt (12 %) > Tromsøværinger – ønske om sol og varme (39 %), lade batteriene (17 %) og komme bort fra julestress (17 %)

Slik feirer vi julaften i utlandet

Spiser julemat på restaurant med lokal mat og drikke    48 %

Feirer ikke i det hele tatt                                               17 %

Laget norsk julemat i leiligheten                                    11 %

Spiste norsk/skandinavisk julemat på restaurant           16 %

Annet                                                                           8 %

> Østlendinger – Spiser lokal mat på restaurant (48 %), feiret ikke i det hele tatt (19 %), spiste norsk julemat på restaurant (14 %), laget norsk julemat i leiligheten (11 %)

> Rogalendingene – Spiser lokal mat på restaurant (72 %), spiste norsk julemat på restaurant (12 %), feiret ikke i det hele tatt (4 %), laget norsk julemat i leiligheten (4 %)

> Bergenserne – Spiser lokal mat på restaurant (30 %), laget norsk mat i leiligheten (23 %), spiste norsk julemat på restaurant (20 %), feiret ikke (17 %)

> Trøndere – Spiser lokal mat på restaurant (35 %), feiret ikke i det hele tatt (19 %), spiste norsk julemat på restaurant (19 %), laget norsk julemat i leiligheten (12 %)

> Tromsøværinger – Spiser lokal mat på restaurant (46 %), feiret ikke i det hele tatt (27 %), spiste norsk julemat på restaurant (18 %), ingen oppga at de laget norsk julemat i leiligheten

> Flest fra Rogaland som feiret med lokal mat (72 %), færrest fra Bergen (30 %)

> Flest fra Bergen (20 %) og Trondheim (19 %) som spiste norsk julemat på restaurant. Færrest fra Rogaland (12 %) og Oslo (14 %)

> Flest bergensere som laget norsk julemat i leiligheten (23 %). Færrest fra Tromsø (0 %).

> Blant dem som ikke feiret jul i det hele tatt er det flest tromsøværinger (27 %) og østlendinger og trøndere (19 %)

Dette har vi med oss i julekofferten

Julegaver         23 %

Stearinlys         11 %

Norsk julemat   10 %

Julepynt           9 %

Julemusikk       7 %

Tar ikke med seg noe   61 %

> Østlendingene pakker aller helst med seg julegaver (24 %), julepynt (8 %) og stearinlys (7 %). 44 % tar ikke med seg juleeffekter.

> Rogalendingene pakker med seg julegaver (13 %), stearinlys (10 %) og julemusikk (10 %). 55 % tar ikke med seg juleeffekter.

> Bergenserne har med seg norsk julemat (18 %), julegaver (13 %) og julemusikk/filmer (5 %). 51 % tar ikke med seg juleeffekter.

> Trønderne pakker med seg julegaver (15 %), norsk julemat, stearinlys og julepynt (alle 9 %). 41 % tar ikke med seg juleeffekter.

> Tromsøværingene har med julegaver (20 %), stearinlys (13 %) og norsk julemat, julepynt og julemusikk (alle 7 %). 27 % tar ikke med seg juleeffekter.

Stabekk, 9. desember 2008

Kontaktinformasjon: