Nordmenn går for charter

Pressemelding   •   mai 28, 2014 10:02 CEST

Når nordmenn skal utenlands står charterferie øverst på listen, melder Travel News. 47 prosent sier de regner med å dra på chartertur i løpet av året og neste år.

Tallene kommer frem i en ny, nordisk rapport som viser at nordmenn er mer opptatt av charterferie enn resten av Norden. Rapporten «Travel Behaviour & Destination Images 2014» bygger på svar fra 2300 nordiske turister og er den hittil mest omfattende på det nordiske markedet.

- Dette viser at charterferien fremdeles står veldig sterkt i Norge. Når nordmenn skal på ferie vil de ha det trygt og enkelt, samtidig som de ønsker stor valgfrihet. Vi har aldri hatt et større utvalg hoteller tilpasset alt fra barnefamilier som ønsker aktiviteter og all incluisive til små, genuine hoteller for dem som er opptatt av å feriere langt unna de store turistområdene, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour.

I følge rapporten vil norske turister bruke hele 59 milliarder kroner på utenlandsferier i løpet av året. Mer enn en av fire regner med å bruke mer penger enn i fjor og bare 11 prosent tror de vil bruke mindre penger på utenlandsferier.

- Dette er en trend vi har sett i flere år. Vi investerer stadig mer i ferieopplevelser, og gruppen som reiser mest og bruker mest penger er voksne over 55 år. De er like eventyrlystne som ungdommen, og når barna er ute av rede har mange både tid og økonomi til å oppdage verden på nytt.

I rapporten kommer det også frem at nordmenn foretrekker å feriere under varmere himmelstrøk. 64 prosent sier godt vær og varmt klima er viktig når de velger hvor ferien skal gå.

Les mer om undersøkelsen: http://travelnews.no/2014/05/26/turisme-etc/nordmenn-bruker-mer-pa-ferie/

Star Tour er en av Norges største turoperatører med 360 000 reisende årlig. Selskapet har bransjens beste omdømme (Ipsos MMI) og de mest fornøyde kundene (Norsk Kundebarometer). Reisearrangøren tilbyr ferier med charter- og rutefly til over 100 land. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.