Nordmenn gir bort feriegaver for 14 millioner kroner

Pressemelding   •   des 12, 2013 12:34 CET

Stadig flere nordmenn foretrekker å gi bort en ferie framfor tradisjonelle julegaver. Beregninger Star Tour har gjort, viser at minst 7000 nordmenn kan vente seg en reise eller et reisegavekort under juletreet i år. Totalt vil vi gi hverandre ferier for rundt 14 millioner kroner.

Med kun uker gjen til jul, er det nok mange som kjenner seg igjen i mangel på gode gaveideer.
- Hva gir man den som har «alt»? I dag ser vi at mange velger bort materielle gaver og heller gir bort opplevelser til venner og familie. I stedet for å bruke tid og penger på ting, er det mange som velger å gi bort en ferie. I tillegg merker nok stadig flere tidsklemma i hverdagen, og synes det er en god idé å sette av tid til hverandre borte fra hverdagens kjas og mas, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Lena S. Petersson.

Perioden før jul er høysesong for salg av reisegavekort hos Star Tour. Og det er de eldste som er i flertall når det kommer til å gi bort reiser i julegave.

-  Vi opplever at flere og flere i aldersgruppen 55+ bruker penger på ferieopplevelser med barn og barnebarn. Det er ikke uvanlig at besteforeldrene tar på spanderbuksene i jula og inviterer med hele storfamilien på ferie.

- I tillegg er det selvfølgelig de som kjøper mindre gavekort for å spe på reisekassa. I den mørke og kalde perioden vi er inne i nå, er det mange som synes det er hyggelig å overraske partner eller venner med et reisegavekort – så man sammen kan glede seg til en uke eller to med sol og varme, avslutter Petersson.

Bilder kan lastes ned her

Star Tour er en av Norges største turoperatører med 360 000 reisende årlig. Vi tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land, og i 2013 feirer vi vårt 40-års jubileum. I følge Norsk Kundebarometer har Star Tour Norges mest fornøyde kunder, både når det gjelder kundetilfredshet og kundelojalitet. Vi jobber kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre og har som en del av TUI Travel Plc tilgang på reiser og ferier som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.