Prestisjefylt pris til Star Tours smartbånd

Pressemelding   •   feb 02, 2016 09:00 CET

- Vårt mål er å kunne gi kundene våre best mulig ferieopplevelse og samtidig bidra til digital utvikling i bransjen, vi er derfor ekstremt stolte av å motta denne prisen. TUI Smartband er et Nordisk prosjekt som ble testet for første gang i sommer, vi gleder oss til å se hvor utviklingen tar oss, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonsansvarlig i Star Tour.

Juryens begrunnelse

I kategorien Den digitale vinner har juryen lagt vekt på endringsvilje og innovasjon. Årets vinner har vist vilje til å gå i front, og være med på å drive utviklingen i bransjen. Ved å koble nye teknologiske muligheter med forbrukerinnsikt, har vinneren klart å skape en helt ny opplevelse og brukervennlighet for sine kunder. Løsningen representerer en ny måte å møte behovene til hotellnæringen og gjestene, der sømløshet, skreddersøm og bærekraft står i sentrum. Smartteknologi er helt klart noe vi kommer til å se mer av innen reiselivsbransjen.

3-i-1 Smartband

Som første reisearrangør i verden testet Star Tour i 2015 et digitalt armbånd for reisende. Armbåndet fungerer både som betalingsmiddel på hotellet, nøkkel, samt kontrollerer air condition og lys på hotellrommet. TUI Smartband er knyttet til Star Tours Min Ferie-app, som i dag brukes av mer enn 400.000 av TUI Nordic sine gjester.

TUI Smartband skal bidra til å redusere energikonsumet ved å være direkte knyttet til faktisk bruk. RFID-tags som er knyttet til dørenes sensorer og betalingsløsninger, og Bluetooth-teknologi som kommuniserer med energikilder i hvert hotellrom, når gjesten forlater rommet vil lys, air condition, etc. skrus av automatisk.

TUI Smartband ble også tildelt andre plass i Management Today´s Innovations at Work Award.

Se hvordan TUI Smartband fungerer her: https://youtu.be/c0Dvjwl-J_E

Les mer om TUI Smartband her: http://www.startour.no/tuismartband

Bilder: http://fritidsresor.citat.se/marketstore/press.jsp?PRESSID=0005929

TUI Nordic/Star Tour-gruppen er med en markedsandel på 20 prosent den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. Selskapet ble grunnlagt i 1961 og tilbyr ferier med charterfly, rutefly og cruise. Noen av de mest populære reisemålene er Kanariøyene, Thailand og Tyrkia. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic. Konsernet har siden 2000 inngått i den verdensledende reisekonsernet TUI Group som i dag omfatter over 220 varemerker i 180 land, åtte flyselskap med mer enn 140 fly og 4800 reisebyråer i 16 land. Totalt har TUI Group mer enn 30 millioner kunder hvert år og over 55 000 ansatte i 31 land.