Solid vekst fra Star Tour

Pressemelding   •   des 13, 2013 09:17 CET

Star Tour fortsetter å vokse og ta markedsandeler. I løpet av tre år har Star Tour økt omsetningen med 54 prosent og antall passasjerer med 45 prosent. Samtidig har selskapet aldri hatt mer fornøyde kunder enn sist finansår. Star Tour er en del av TUI Nordic som denne uken la frem rekordresultatet 807 msek.

- Med jevne mellomrom blir charterreisen spådd å dø ut. Tallenes tale er tydelig. Vi lever i beste velgående, melder Star Tours administrerende direktør Christian Lunde.

Star Tour hadde en omsetning sist finansår på 2403,9 mnok (1.10.12-30.9.13) mot 2160,6 mnok året før. Antallet passasjerer økte med åtte prosent til 353 000. Det er en vekst på 45 prosent på tre år og en vekst på åtte prosent fra sist finansår.

Charteroperatøren har samtidig mer fornøyde kunder enn noen gang og Lunde mener dette skyldes selskapets satsning på egne hotell og personlig service.

- Vi har satset knallhardt på egne konsepter og på personlig service. Vi har 24-timers guideservice på alle våre reisemål og rundt 50 prosent av alle våre kunder velger et konsepthotell.  Vårt mål er å ha hoteller som er skreddersydd alle typer kunders behov.  Siste skudd på stammen er konseptene Scene for unge voksne med frokost helt til kl.1200, og Suneo for barnefamilier som vil ha alt inkludert for en god penge.

Resultat før skatt er ned med 14,8 mnok sammenlignet med fjoråret. Hovedårsakene er rekordbra norgessommer samt uroen i Egypt.

- Rekordvarm sommer og høst samt uroen i vinter i Egypt er hovedårsakene til at vi ikke slo fjorårets gode resultat, sier Lunde.

Totalt hadde Star Tour-gruppen 387 000 passasjerer i finansåret 12/13. Gruppen som består av Star Tour, TEMA, Nazar og Wondercruises i Norge er en del av TUI Nordic. TUI Nordic er nå Nordens største charteraktør med 1,6 millioner kunder. På tre år har gruppen vokst med 30 prosent og gått forbi Thomas Cook som blant annet Ving Norge er en del av.

Off tall (Brønnøysund) Mnok
                                         2009/10   2010/11   2011/12   2012/13

Omsetning

Driftsresultat (EBITA)

46,3

92,8

Resultat før skatt (EBTA)

53,4

Resultat etter skatt

38,4

74,6

91,5

80,9

Ansatte (gj.sn. årsverk)

68,3

71,3

72,9

77,8

Passasjerer tpax

Resultatgrad EBTA

Bilder kan lastes ned her.

Star Tour er en av Norges største turoperatører med 360 000 reisende årlig. Vi tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land, og i 2013 feirer vi vårt 40-års jubileum. I følge Norsk Kundebarometer har Star Tour Norges mest fornøyde kunder, både når det gjelder kundetilfredshet og kundelojalitet. Vi jobber kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre og har som en del av TUI Travel Plc tilgang på reiser og ferier som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.