TUI inviterer til Facebook Live-sending om dyrs velferd på ulike reisemål

Pressemelding   •   feb 09, 2017 14:06 CET

Conservation-fotograf Tom Svensson Foto: O. Jennersten

Håndtering av dyr og fokus på dyrs velferd er ulik rundt omkring i verden. Det finnes et hav av turistattraksjoner med dyr, og ikke alle er bevisste på hvilke konsekvenser vår deltakelse kan medføre. TUI har invitert Conservation-fotograf Tom Svensson til å holde en Facebook Live-sending der han forteller om hvordan vi som reisende kan gjøre en forskjell, han deler egne erfaringer, samt svarer på spørsmål seerne måtte ha. Livesendingen er fredag 10.02 klokken 13 på TUIs Facebook-side.

- Vi nordmenn elsker dyr og vi er opptatt av at de skal ha det godt. Det mange ikke alltid er like bevisste på er at dyrehold rundt omkring i verden ikke er som her hjemme. Selv om den lille tigerungen er nydelig så er det faktisk ikke så lurt å betale for å ta et bilde med den. Vi har invitert Conservation-fotograf Tom Svensson for å fortelle mer om hva vi kan gjøre for å bidra positivt til dyrs velferd når vi er på ferie, sier Nora Aspengren Kommunikasjonsansvarlig i TUI.

Elefantridning og selfies med eksotiske dyr

Turister får uendelig mange tilbud om utflukter og attraksjoner de kan delta på, eksempelvis å klappe aper og tigerunger eller å ri på elefanter. De færreste vet hva som ligger bak slike attraksjoner, og hvordan dyrene blir behandlet for at du skal få oppleve å ri på dette mektige dyret. Tom Svensson er en verdenskjent conservation-fotograf som har lang erfaring med å dokumentere dyrs behandling i Asia og Afrika, han vil dele noen av sine erfaringer med oss.

- Hensikten med livesendingen er å gi folk mulighet til å stille spørsmål direkte til Tom, samt kanskje lære litt mer om hvordan man kan bidra til positiv endring når en selv er på ferie, sier Aspengren.

Tom Svensson

Tom Svensson har i en årrekke reist jorden rundt for å dokumentere blant annet utrydningstruede dyr, illegal dyrehandel og tyvjakt. Han foreleser om bevaring av utrydningstruede dyr, og har skrevet flere bøker om emnet. Tom fikk utmerkelsen Årets Pandabok 2017 av H.M. Kong Carl XVI Gustaf for boken ”Ved veis ende”. Les mer om hans arbeid her www.tomsvensson.se

- Jeg er lidenskapelig opptatt av dyrs velferd og jeg setter stor pris på å få muligheten til å spre kunnskap om emnet og svare på spørsmål TUIs følgere måtte ha. Sammen kan vi utgjøre en forskjell, sier Tom Svensson.

Hva er en conservation-fotograf?

«Conservation Photography» er en dokumentarisk form for fotojournalistikk der man kombinerer naturfotografi med viktige samfunnsrelaterte emner og temaer. Conservation Photography kan fokusere på miljøspørsmål, bærekraft, ville dyr eller bevaring av dyrs naturlige habitat. Les mer om Conservation Photography her http://www.tomsvensson.se/about-us

TUI Norge er i dag en del av TUI Nordic, og er med en markedsandel på 20 % den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. TUI Norge ble etablert i 1973 og tilbyr pakkereiser, fly og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Italia. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUIfly Nordic, Nazar og WonderCruises.

TUI het inntil 1. november 2016 Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Norge og Danmark og Finnmatkat i Finland. Konsernet har siden 2000 vært en del av konsernet TUI Group, verdens ledende reisekonsern med virksomhet i mer enn 180 destinasjoner verden over. Konsernet har base i Tyskland og TUI Group er børsnotert på både FTSE 100 indeksen og tyske MDax. I 2014/15 noterte TUI Group en omsetning på €20mrd og et resultat på €1069m. Gruppen har ca. 76.000 ansatte i 130 land og tilbyr sine ca. 20 millioner kunder heldekkende service fra booking til hjemkomst. TUI sin virksomhet dekker hele verdikjeden, hvilket inkluderer ledende reisearrangører, 1.800 reisebyråer i Europa, seks flyselskap med mer enn 140 kort- og langdistansefly, mer enn 300 egne hoteller deriblant RIU og Robinson. Med 14 egeneide cruiseskip, som MS Europa og luksusskipet MS Europa 2, TUI Cruises «Mein Schiff»- flåten og fartøy under varemerket Thomson Cruises i Storbritannia, er TUI et velposisjonert konsern innen det sterkt voksende cruisemarkedet. Globalt ansvar for bærekraftig økonomi, økologi og sosialt ansvar er grunnleggende i vår forretningsvirksomhet. Som eneste reisekonsern i verden er TUI medlem av FNs Global Compact. Konsernet er også listet på den velrenommerte Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).