Badstubad reduserer risikoen for hjertesykdom

Pressemelding   •   nov 01, 2016 11:09 CET

Badstubad reduserer din risiko for hjerteinfarkt med 63%

I 20 år har forskere fulgt 2000 menn i alderen 42-60 år. I studien ble det klart at badstubad, som jevnlig kjørte en betydelig lavere risiko både lidelse og død av hjertesykdommer av ulike slag.

Deltakerne som badstubadet levde bare målbart lenger. Effekten var mer tydelig jo oftere en person tilbringe tid i badstuen. Studien ble ledet av Dr. Jari Laukannen, kardiolog ved Universitetet i Kuopio i Finland, som er overrasket over hvor sterk sammenhengen var.

- Vi kunne se at forholdet vedvarte og var fortsatt sterk selv etter at det ble tatt hensyn til andre potensielle variabler, påpeker han.

Forskerne bak studien vet fortsatt ikke hvilke mekanismer som gjør at badstuen har en slik positiv effekt på kardiovaskulær helse.

- Det vil kreve ytterligere undersøkelser for å undersøke dette forholdet, sier Dr. Jari Lukannen.

Dr. Rita Redberg er en kardiolog ved University of California og redaktør av tidsskriftet som publiserte studien;
JAMA Internal Medicine.

- Jeg har alltid elsket badstuen, men jeg mistenkte faktisk ikke at helsefordelene var så dramatisk her, fortalte hun til Reuters.

Dr. Rita Redberg sier at selv om avslapping og fellesskap i badstuen er faktorer som har en positiv innvirkning på helsen.

- Fortsatt vi ikke vet nøyaktig hva det er fordi de begikk badstue lever lenger,
men denne studien viser tydelig at tidsbruk i badstuen er godt brukt, sier hun.