Bølgekraftverk løser framtidens energiutfordringer – Norges beste ungdomsbedrift satser høyt

Current UB er kåret til Norges beste ungdomsbedrift 2020. Ungdomsbedriften fra Thora Storm videregående skole i Trondheim har utviklet et innovativt småskala bølgekraftverk som blant annet kan brukes på hytta.

Juryen mangler ikke surperlativer når de beskriver bedriften. De sier bedriften tar en posisjon i et viktig marked, og juryen skryter av at de har funnet en nisje basert på teft og innovasjon. De mener Current UB har både et nasjonalt og internasjonalt potensial. Kundens behov står i sentrum og de har et helhetsperspektiv på produktet som også omfatter planer for service og reparasjon. I tillegg imponerer de med godt samarbeid med næringsliv og forskningsmiljø. Juryen trekker også frem den morsomme dobbeltbetydningen i navnet.

Current UB skal dermed representere Norge i EM i Ungdomsbedrift som arrangeres 22-24. juli av JA Portugal og JA Europe. Også dette mesterskapet avvikles digitalt.

Marimo UB fra Romsdal videregående skole stakk av med 2. plassen. Marimo UB skal med en helt ny og innovativ teknologi fjerne mikroplast i oppdrettsnæringa. 3. plassen går til Søveknas UB fra Nome videregående skole. Søveknas UB lager hjemmelagde, tradisjonsrike potetflatbrød med en unik moderne vri. Totalt 19 ungdomsbedrifter deltok i konkurransen om å bli «Beste Ungdomsbedrift».

H.K.H Kronprins Haakon kom med fine ord til ungdommen under sendingen,«Vi trenger ideene, entusiasmen og gjennomføringsevnen deres – mer enn noen gang! Jeg håper at en del av ideene som kommer fram gjennom ungdomsbedriftene deres kommer til å bli en del av dagliglivet vårt i årene som kommer.»Vi i Ungt Entreprenørskap har stor troen på at de 3 vinnerne absolutt vil bli en del av dagliglivet vårt fremover.

Bølgekraftverk med internasjonalt potensiale

De unge gründerspirene har hatt fokus på å utnytte en energikilde som er bra både for naturen, samfunnet og mennesket. Bølgekraftverket skal sikre energiutbytte på lik linje med andre energikilder, og er samtidig betydelig rimeligere enn andre alternativer. Det vil kunne produsere strøm året rundt. Produktet passer bra for husholdninger og hytter langs kysten som ønsker å produsere bærekraftig energi. Et ekstra pluss er at kundene kan søke støtte fra Enova. Elevene har hatt tett dialog med fagpersoner fra marinteknologisk institutt ved NTNU i tillegg til aktører som TrønderEnergi, FosenKraft, NTE, EGGS Design og BLJ Engineering.

Current UB gikk også av med seieren i kategorien «Innovasjonsprisen» for denne innovative ideen. De fikk da skryt av juryen for en unik innovasjon med bærekraft i sentrum, denne juryen sier også at de har et stort internasjonalt potensial.

Grete Ingeborg Nykkelmo, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge er imponert over de unge gründerene, – Det elevene i Current UB har lært gjennom å drive ungdomsbedrift, går det ikke an å lese seg til i en bok. Elevene har opparbeidet seg en enorm kompetanse om kreativitets- og innovasjonsprosesser i kombinasjon med realfagskunnskap. De har vært utrolig dyktige på å jobbe bevisst og tett med lokalt næringsliv, og har bygd et relevant nettverk gjennom skoleåret. Deres produkt er rett og slett genialt!

Rekordmange deltagere i digitalt NM for Ungdomsbedrift

Hele 138 ungdomsbedrifter med over 800 elever fra videregående skoler var kvalifisert til årets NM Ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap, og det i konkurranse med nesten 13 000 elever fra videregående skoler i hele landet. På grunn av koronasituasjonen har året NM vært digitalt. Nykkelmo sier følgende om uka – «Vi har bare fått gode tilbakemeldinger fra alle kanter på at vi snudde oss rundt og arrangerte NM digitalt. Dette har vært morsomt og lærerikt for oss, og det håper vi det også har vært for elever og lærere.»

• 1. plass: Current UB fra Thora Storm videregående skole i Trøndelag. Elevene studerer realfag.
  • 2 plass: Marimo UB fra Romsdal videregående skole i Møre og Romsdal. Elevene studerer innovasjon og ledelse.
  • 3 plass: Søveknas UB fra Nome videregående skole i Vestfold og Telemark. Elevene studerer naturbruk.

Kontakt Silje Valseth (silje.valseth@ue.no / 47319486) dersom du ønsker mer informasjon.

Ungt Entreprenørskap er en ideell, landsomfattende organisasjon som sammen med utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.

Innovatører trengs overalt!

Brobygger mellom skole og arbeidsliv

Våre programmer gjennomføres i nært samarbeid med det lokale arbeids- og næringsliv. På denne måten bygger vi bro mellom teori og praksis, og bidrar til å øke kreativitet og relevans i læreprosessene. Ungt entreprenørskap er en brobygger mellom skole og arbeidsliv.

Vi har programmer fra grunnskole til høyre utdanning, innen områdene entreprenørskap, jobbtrening og personlig økonomi. Les mer om våre programmer her.