Jesper er prisbelønt gjestelærer på hjul

SpareBank 1 Østlandet og "Jesper på hjul" har vunnet Finansstafetten 2017.

SpareBank 1 Østlandet er Jesper Foss' arbeidsgiver, men det er sjelden kollegene i banken ser han på kontoret. En snerten Mini Cooper er kontoret hans og skolene i Hedmark er arbeidssted. Jesper er omreisende gjestelærer i personlig økonomi. Godt over 4 000 ungdommer i fylket har fått glede av hans kunnskap og formidlingsevne. Nå har SpareBank 1 Østlandet og den uvanlige bankmannen mottatt hedersprisen Finansstafetten - en dag i skolen for resultatene de oppnår.

Jesper liker jobben sin
- Jeg føler meg privilegert som kan gjøre den jobben jeg gjør, og at jeg får lov til å reise rundt og møte så mye kjekk og lærevillig ungdom, sier Jesper Foss, ungdomskoordinator i SpareBank 1 Østlandet.

I ungdomsskolene i Hedmark står Økonomi og karrierevalg på timeplanen når Jesper kommer på besøk. Elevene ved de videregående skolene får delta i programmet Sjef i eget liv

Holdninger og kunnskap skal hindre luksusfellen
Men det er ikke bare elevene i Hedmark som får personlig økonomi på timeplanen. På landsbasis fikk nær 40 000 elever besøk av ansatte i finansnæringen forrige skoleår.

- Når unge kommer økonomisk skjevt ut i tidlig alder, kan det gi negative følger for dem langt inn i voksenlivet. Det er viktig at ungdom tidlig utvikler sunne holdninger og får kunnskap om personlig økonomi. Derfor er jeg glad for at ansatte i finansnæringen byr på seg selv og bidrar med sin fagkompetanse inn i skolen, sier Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge.

Ifølge tall fra Kredinor økte inkassogjelden blant unge med 50 prosent fra 2015 til 2016. Unge har 235 millioner i inkassogjeld (Aftenposten).

Juryens begrunnelse
Jesper Foss mottok prisen på vegne av banken under Finans Norges skolekonferanse Livsmestring - nå er det alvor!

"Denne banken har sett det store behovet for opplæring i personlig økonomi – og de har til de grader gjort noe med det! Banken har ansatt en egen ungdomskoordinator på heltid som har knekt koden: Han bruker et språk som de unge forstår og han klarer å skape engasjement i klasserommene. Han og bilen hans har blitt et kjent fenomen i fylket. Banken imponerer med svært mange gjennomføringer", heter det i juryens begrunnelse.

Fra venstre: Grete Ingeborg Nykkelmo, Jesper Foss og Idar Kreutzer. Foto: Ragnar Falck, Sparebankbladet.

Prisen er et samarbeid mellom Finans Norge og Ungt Entreprenørskap.

------------------------------

FINANS NORGE er hovedorganisasjon for finansnæringen i Norge. Finans Norge samarbeider aktivt med Ungt Entreprenørskap og bidrar med allmennopplysning innen personlig økonomi og forsikring til elever i grunnskoler og videregående skoler. Lokale banker gjennomfører programmene Økonomi og karrierevalg og Sjef i eget liv, og det har bidratt til en formidabel økning i utbredelsen av programmene. Medarbeidere i finansbedrifter engasjerer seg som veiledere, jurymedlemmer og mentorer innenfor UEs ulike programmer www.finansnorge.no

UNGT ENTREPRENØRSKAP er en ideell, landsomfattende organisasjon som i samspill med utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv. Organisasjonen støttes av både private og offentlige virksomheter. Aktiviteten har vokst kraftig etter at organisasjonen ble etablert i 1997, og Ungt Entreprenørskap tilbyr i dag et tyvetalls programmer, fra barnehage til høyere utdanning. www.ue.no