Norges beste gründerspirer vil forbedre sikkerheten til sjøs

Evolant ub fra Møre og Romsdal ble fredag kåret til Norges beste ungdomsbedrift. Ungdommene har utviklet et produkt som vil gjøre bergingsaksjoner av skadde fartøy mer miljøvennlig, effektivt og økonomisk besparende.

Det var forliset til KNM Helge Ingstad som inspirerte de unge til å se muligheter innen marin næring. I løpet av skoleåret har de jobbet med ungdomsbedriften og utviklet Aquabow, et system som stabiliserer og holder fartøy utsatt for en ulykke flytende til det kan utføres reparasjoner, eller til en flytedokk ankommer stedet. I praksis fungerer det som en livbøye som kan festes på store skip i nød.

— Vi har som mål å redusere skadeomfang ved ulykker til sjøs, minske forurensing og potensielt sikre store verdier. At vi skulle vinne hele NM var helt utrolig, vi er strålende fornøyde og dette viser at hardt arbeid betaler seg, sier Jakob Flovikholm, daglig leder i Evolant ub.

Flovikholm stakk også av med en pris for sine lederegenskaper.

Evolant ub har utviklet produktet Aquabow. Foto: Evolant ub.

Imponerte kunnskapsministeren

De syv ambisøse elevene fra Romsdal videregående skole har tenkt stort og de har jobbet tett med lokale samarbeidspartnere. De fremsto svært profesjonelle gjennom det to dager lange Norgesmesterskapet og har gjennomført scenepresentasjon, panelintervjuer, levert delårsrapporter og stått på stand der de har møtt publikum og juryer.

— Vinneren har en visjonær forretningsidé med både økonomisk- og miljømessig verdiskapingspotensial på globalt nivå. Med sin innovative idé har de mottatt god respons av mange sentrale aktører innenfor sitt felt. Bedriften utmerker seg videre med sitt sterke pågangsmot, og imponerte juryen med gjennomgående kvalitet i alle ledd. Dette er et ambisiøst prosjekt, og juryen ønsker bedriften lykke til videre, sa kunnskapsminister Jan Tore Sanner da han overleverte prisen fredag ettermiddag.

Kunnskapsminister Jan Tore Sanner, med Grete I. Nykkelmo og Evolant ub.

Ungdomsbedrift utvikler fremtidens verdiskapere

— Ungdomsbedrift gir elever i videregående skole unik erfaring med entreprenørskap innenfor trygge rammer. Gjennom skoleåret utvikler de entreprenørielle kompetanser som kreativitet, evne problemløsning, selvtillit, ta ansvar og intitativ. Dette er Evolant ub et godt eksempel på, sier administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge Grete I. Nykkelmo.

I slutten av juni representerer moldenserne Norge under EM i ungdomsbedrifter, som arrangeres i Lille i Frankrike.

— Nå er det bare å kjøre på, men vi tar en ting av gangen. Vi fokuserer nå på EM og så får vi se hvor veien tar oss. Vi kommer uansett til å fortsette å stå på og skal jobbe hardt, sier de stolte vinnerne.

84 ungdomsbedrifter konkurrerte i 15 kategorier

Også ungdomsbedriften som vant andreplass ønsker å gjøre livet på sjøen sikrere. Redd liv UB fra Hadsel videregående skole i Nordland tilbyr en redningsvest med varmeelement for folk som ferdes på havet, som skal forhindre varmetap og reduserer risikoen for panikkangst ved ulykker.

Favor UB fra Jessheim videregående skole i Akershus tok tredjeplassen med en app som gjør det mulig for ulike organisasjoner, som UNICEF og Oslos bymisjon, å legge ut ”ønskelister” med produkter som barn og voksne trenger. Personer som vil hjelpe, kan i appen registrere produkter de vil gi.

Det ble det ut totalt 15 priser i ulike kategorier som «Bærekraftsprisen», «Beste sosiale entreprenør», «Beste yrkesfaglige bedrift», «Beste samarbeid med næringslivet» etc. Oversikt over alle vinnerer fra NM for ungdomsbedrifter finnes her.

Juryen for beste ungdomsbedrift besto av Rune Jørgensen, Regionrådet for Fjellregionen, Per Kristian Solvåg, Utdanningsforbundet, Robin Røed, Dugnadsiden, Kari Ann Nygård, Brønnøysundregistrene, Paal Sprakehaug, Nordea, Carl Rønneberg, NHO, Mari Larsen Sæther, Lett på Kroken og Ove Haaversen-Westhassel, Innovasjon Norge.

Kontaktpersoner:

Jakob Flovikholm, daglig leder Evolant, mobil: 99168460.

Grete I. Nykkelmo, administrerende direktør Ungt Entreprenørskap Norge, mobil: 91311000.

Ingvild K. Vederhus, kommunikasjonsansvarlig Ungt Entreprenørskap Norge, mobil: 91758429.

Ungt Entreprenørskap er en ideell, landsdekkende organisasjon som i samspill med utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.
UE består av et nasjonalt sekretariat og 17 fylkesorganisasjoner med ca. 100 ansatte på landsbasis, og tilbyr programmer fra grunnskolen til høyere utdanning.
UE er medlem i den europeiske organisasjonen JA Europe og i den verdensomspennende organisasjonen JA Worldwide, som i 2019 markerer 100 år.

Ungdomsbedrift gir elever i videregående skole erfaring med entreprenørskap innenfor trygge rammer. Gjennom et skoleår etablerer, driver og avvikler ungdomsbedriften med lærer som veileder og en eller flere mentorer fra lokalt arbeidsliv. En ungdomsbedrift registreres i Brønnøysundregistrene via Ungt Entreprenørskap som en egen juridisk enhet. Ved slutten av skoleåret må elevene avvikle bedriften og skrive årsrapport.