Studenter konkurrerer om EM-billetter

Vi vet ikke hva vi skal leve av i fremtiden, men vi vet av hvem. Onsdag og torsdag møtes unge innovatører på NM for Studentbedrifter.

En enkel og rimelig synstest utviklet for fattige land, en innovativ stigbøyle som skal gjøre riding tryggere og en ny metode for sortering av oppdrettsfisk. Dette er bare noen av forretningsideene studenter har utviklet og som presenteres på NM for Studentbedrifter onsdag og torsdag denne uken. NM gjennomføres i regi av Ungt Entreprenørskap og i samarbeid med NHO, Innovasjon Norge, SIVA og Norges Forskningsråd. 24 studentbedrifter fra hele landet skal i to dager vise seg frem for dommere og publikum på Næringslivets Hus (NHO) i Oslo. Se program og mer informasjon her.

Får etterspurt erfaring

– De som har drevet Studentbedrift har store fortrinn. De har fått erfaring med verdiskaping og de har fått prøve seg i den virkelige verden. Kompetansen fra Studentbedrift kommer ikke bare til nytte for de som velger å bli gründere; innovatører trengs overalt – både i etablerte bedrifter og ikke minst i det offentlige, sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

Studentbedrift er et pedagogisk program som gir studenter erfaring med bedriftsetablering. Studentene utvikler forretningsideene selv, og de driver bedriftene med støtte fra fagmiljøer ved utdanningsinstitusjonene og i tett samarbeid med mentorer og samarbeidspartnere fra lokalt arbeids- og næringsliv. Når tiden med studentbedrift er over, kan studentene velge å videreføre virksomheten i et AS eller avvikle bedriften.

NHO-sjefen ønsker flere unge verdiskapere

– Er det én ting vi helt sikkert trenger mer av i den brytningstiden Norge nå går gjennom, så er det flere gründere og flere unge mennesker som ønsker å skape verdier og arbeidsplasser. Lite kan vel da være bedre enn Studentbedriftene som hvert eneste år sprer gründerånd, motivasjon og læringslyst til nye, unge entreprenører, sier Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i NHO.

Ungt Entreprenørskap er del av JA Europe – Europas største tilrettelegger av entreprenørskap i utdanning. Vinneren av Ferdprisen for størst internasjonalt potensial og Norges beste Studentbedrift skal representere Norge på EM i Bucuresti i juli. De vil der konkurrere mot de beste fra hele Europa.

Presse

De vedlagte bildene kan brukes fritt. Oversikt over vinnere med jurybegrunnelser publiseres på presseservice umiddelbart etter premieutdelingene.

Wenche Wærner, kommunikasjonsansvarlig i Ungt Entreprenørskap Norge, mobil 93 43 78 00
Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge, mobil 482 48 875

• #nm_sb