Brynseng skole blir FutureBuilt-prosjekt

Byggingen av Oslos første nær nullenergiskole er i gang. Undervisningsbygg bygger Brynseng skole, som får et av Norges største fasadeintegrerte solcelleanlegg.

Brynseng skole planlegges som en pilot på nesten nullenergibygg (nNEB). Skolen bygges etter passivhus-standarden, og opp mot 90 prosent av oppvarming- og varmtvannsbehovet dekkes av varmepumpe med brønnpark. Et fasadeintegrert solcelleanlegg på 1000 m² skal produsere rundt 100.000 kWh per år.

- Dette blir Norges mest energieffektive skolebygg, og med Brynseng skole løfter vi oss mot fremtidens energikrav, og sier Bodil Motzke, miljørådgiver i Undervisningsbygg

Brynseng skole er en ny barneskole i bydel gamle Oslo. Skolen blir en 4-parallell barneskole med elever fra 1 – 7 trinn for cirka 840 elever og 110 ansatte. Skolebygget er organisert over 6 etasjer med flerbrukshall og garderober i de øverste etasjene..

Enova-støtte på 4,5 millioner kroner.

– Det er flott at Enova støtter dette prosjektet og ser potensialet i at vi får fram forbildeprosjekter med fasadeintegrerte solceller, sier Birgit Rusten, programleder i FutureBuilt.
– EUs nær nullenergi-direktiv inntrer i 2020, og vi i FutureBuilt er fornøyde med at Undervisningsbygg går foran i utviklingen av nye miljøløsninger.

Bodil Motzke sier at flerbrukshallen får en transparent og høyisolerende fasade, som vil redusere behovet for kunstig belysning.

Det vil også bli utarbeidet et klimagassregnskap i prosjektet i tråd med FutureBuilt-programmet.

Ingen parkeringsplasser for bil
Skolen ligger sentralt på Bryn med kort vei til T-banestasjonen på Brynseng og til togstasjonen på Bryn. Med unntak av to HC-plasser og to elbil-plasser med ladestasjon vil skolen bygges uten parkeringsplasser for biler. Skolen får rundt 400 sykkelparkeringsplasser, og spyle- og mekkefasiliteter, samt garderober med dusj.

Brynseng skole skal stå ferdig til skolestart i august 2017.

Byggherre: Undervisningsbygg Oslo KF
Entreprenør: NCC
Arkitekt: HRTB Arkitekter AS MNAL
Brynseng skole er et forbildeprosjekt i FutureBuilt.

Illustrasjon:

HRTB arkitekter ved Ida Hexeberg.

• arkitektur
  • bygg