Ny finansiering av nasjonal e-infrastruktur

Pressemelding   •   mar 18, 2014 09:00 CET

Forskningsrådet kunngjorde på fredag at investering og drift av tungregning og lagringsløsninger for forskningsdata skal organiseres og finansieres på en ny måte.

Tidligere har nasjonal e-infrastruktur vært koordinert av UNINETT Sigma AS. Med den nye modellen vil det bli opprettet et nytt selskap 1. januar 2015, som i likhet med Sigma  vil være et datterselskap av UNINETT.

Det nye selskapet får et nasjonalt ansvar for elektronisk forskningsinfrastruktur og vil få et større strategisk ansvar, sterkere operativ styring og mer langsiktig finansiering enn det UNINETT Sigma har hatt.

Enda bedre tjenester til forskerne

Administrerende direktør i UNINETT, Petter Kongshaug, er svært fornøyd med at UNINETT har fått fornyet tillit og ansvar.- Den økte finansieringen av norsk e-infrastruktur, kombinert med et styrket mandat for det nye selskapet, vil bidra til at forskerne på sikt vil oppleve enda bedre tjenester enn i dag, sier Kongshaug.

- UNINETT er stolt over å ha blitt tildelt dette ansvaret, og vi vil også bidra til at e-infrastrukturtjenestene blir godt integrert med de øvrige IKT-tjenestene i norsk UH-sektor, slår han fast.

Viktig infrastruktur

Tungregning og lagring av vitenskapelige data blir stadig viktigere for dagens forskere. Særlig forskere innenfor klimamodellering, livsvitenskap, materialteknologi, fysikk, kjemi, geofag og språkteknologi har et stort behov for forutsigbar regnekraft og datalagring.

For å sikre dette vil forskningsrådet øke den årlige bevilgningen til e-infrastruktur fra 17 millioner til 29 millioner kroner de første to årene, og 25 millioner de neste åtte årene. Universitetene skal bildra med dekning av kostnader tilsvarende 50 millioner hvert år.

- Forskingsrådet mener det er svært viktig å få på plass en robust organisering og finansiering av nasjonal e-infrastruktur. Derfor er vi innstilt på å bidra med økt langsiktig finansiering og med ekstra finansiering i oppstartsfasen for å dekke eventuelle merkostnader, sier divisjonsdirektør Anders Hanneborg i Forskningsrådets Divisjon for vitenskap.

Mer informasjon:

Kommentarer (0)