Informasjonssikkerhet og personvern: lansering av handlingsplan for digitalisering i høyere utdanning og forskning

Nyhet   •   jun 05, 2019 10:00 CEST

Foto: Shutterstock

Informasjonssikkerhet og personvern er en tydelig politisk prioritering og et fundament for vellykket digitalisering. Sikkerhetskultur og sikkerhetsbevissthet hos den enkelte bruker er avgjørende for å redusere risikoen for brudd på informasjonssikkerhet og personvern.

Oppfølgingen av informasjonssikkerhet og personvern i UH-sektoren skal koordineres og styrkes. Det skal etableres en helhetlig og felles deteksjons- og analysekapasitet. Den generelle hendelseshåndteringen skal løftes i hele sektoren. Arbeidet vil omfatte en vurdering av verktøy for økt systematikk og struktur i gjennomføring av risikovurderinger. Det vil også omfatte rådgivingstjeneste og kompetanseheving på informasjonssikkerhet og personvern i sektorene. For å få til en vellykket implementering bør data lagres en gang og gjøres tilgjengelig for gjenbruk. Sektoren må sikre kontroll på tilgang til data. Sikkerhet og personvern må bygges inn i løsningene.

Dette er et utvalg av forslagene til tiltak som skal bidra til å underbygge mål om informasjonssikkerhet og personvern i sektorene. Innholdet i planen blir presentert under Digitaliseringskonferansen for høyere utdanning og forskning i Trondheim. Planen er resultat av et samarbeid mellom Unit, digitaliseringsstyret, fagutvalgene og institusjonene.

Unit - direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning arrangerer Digitaliseringskonferansen i samarbeid med Diku - Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning, NSD - Norsk senter for forskningsdata og Uninett AS. Konferansen skal synliggjøre handlingsplanen for brukerne. Handlingsplanen konkretiserer hvordan vi når målene i Digitaliseringsstrategi for universitets- og høyskolesektoren.