Ny rapport: Tjenestekjeder i kunnskapssektoren

Nyhet   •   sep 26, 2019 08:00 CEST

Ny rapport: Tjenestekjeder i kunnskapssektoren 2019

Ny rapport om tjenestekjeder i kunnskapssektoren viser hvordan brukerens møte med offentlige tjenester kan forenkles og forbedres. I en tjenestekjede forenkles brukerreiser som omfatter flere aktører. Tjenester skal fremstå sammenhengende og helhetlige for brukerne, uavhengig av hvilke offentlige virksomheter som tilbyr dem.

Kunnskapsdepartementet har nedsatt arbeidsgruppen som beskriver tjenestekjeder. I den vises det til flere eksempler på velfungerende tjenestekjeder i kunnskapssektoren. Samordna opptak (SO) er ett eksempel. Gjennom SO har søker tilgang til 1 300 studier ved 27 høyskoler og universiteter i Norge, med én søknad. Samtidig er det områder hvor tjenester kan forenkles og brukeropplevelsen forbedres.

3 eksempler på tjenestereiser

Fra brukers perspektiv kan en kjede av tjenester fortone seg som en tjenestereise. Unit har hatt et spesielt ansvar for tre av tjenestereisene. Det gjelder studentmobilitet der Digitaliseringsstyret har vedtatt prosjektmandat knyttet til dette arbeidet. Den andre tjenestereisene er Min Kompetanse. Det kan innebære at Vitnemålsportalen utvides med flere typer kompetansebevis. Den siste tjenestereisen gjelder krav om politiattest. Det kreves politiattest til studier der studentene kommer i kontakt med pasienter, klienter, barnehagebarn, elever eller andre sårbare grupper som del av klinisk undervisning eller praksisopplæring. Dataflyten fra politiet til Felles studentsystem (FS) er ett av områdene som har klare forbedringsmuligheter.

- Tjenestekjeder krysser organisasjonsgrenser, og gode løsninger for brukerne krever at involverte  etater samarbeider. Alle etater under KD har deltatt i arbeidet og noen tjenestekjeder er valgt ut som spesielt interessante, sier fagdirektør Ingrid Melve i Unit.

Unit har deltatt med flere ansatte i arbeidsgruppen

Ingrid Melve og Anne Kathrine Haugen fra Unit - direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning, har deltatt i arbeidsgruppen. I tillegg har Marte Holhjem, Christina Kottum Elmar og Jørgen Ofstad bidratt til arbeidet.

Unit driver kunnskaps-Norge fremover ved å digitalisere og brukertilpasse tjenesteutvikling i samarbeid med brukere og institusjoner.

Rapporten er tilgjengelig her.