Unit4 er blant de mest interessante IT-selskapene i år

Pressemelding   •   mar 04, 2020 18:34 CET

I en fersk rapport løftes Unit4 frem som et av tolv IT-selskaper det er verdt å følge med på i 2020. Tre av selskapene leverer forretningssystemer og Unit4 er selskapet med bredest tilbud.

I rapporten Hot Companies to Watch 2020 tipser det amerikanske analyseselskapet Nucleus Research om leverandører av IT-løsninger som det er verdt å holde et øye med. De fleste av de tolv selskapene tilbyr spesialiserte løsninger, mens tre selskaper tilbyr forretningssystemer: Unit4, Acumatica og Zoho. Av disse er det Unit4 som i dag har den bredeste løsningen.

På listen finner man ikke ikke store og velkjent aktørerer som for eksempel Oracle og IFS.
Nucleus Research fremhever at Unit4 har vunnet kunder på bekostning av giganter som Oracle og Microsoft. En årsak til dette er at selskapet har fått bedre sky-funksjonalitet, en annen at avansert HR-funksjonalitet (HCM, Human Capital Management) nå er en del av tjenestene Unit4 tilbyr.

Nucleus Research beskriver Unit4 som “et realistisk forretningssystem”. De understreker også at investeringer i Unit4s system i form av fond har en tilbakebetalingstid på mindre enn to år.

Unit4 har fokusert på servicesektoren, som konsulentselskaper, og har gjennom dette kunnet utvikle løsninger som også passer mindre etater som kommuner, ideelle organisasjoner og utdanningssektoren.

- I løpet av 2019 har Unit4 klart å skape en unik posisjon i servicesektoren. Unit4 har store muligheter til å ta kunder fra eldre systemleverandører, sier Andrew MacMillen, analytiker i Nucleus Research.

Mike Ettling, som er administrerende direktør i Unit4, er naturlig nok fornøyd.

- I 2019 har vi fokusert på å gjøre det mulig for brukerne våre å jobbe på den måten som er best for akkurat dem. Det er noe vi vil fortsette med, sier Mike Ettling.

Markedsposisjon, vekst og salg, samt potensiale for vekst er blant faktorene Nucleus Research vurderer.

I tillegg til de tre bedriftene som leverer forretningssystemer, Acumatica, Zoho og Unit4, består de ni andre selskapene på listen av selskaper som blant annet driver med beslutningsstøtte og rekruttering basert på kunstig intelligens, kontraktshåndtering, fildeling, logistikk (forsyningskjede), analyse og automatisering av IT sikkerhet.Dermed er det hovedsakelig forretningsrelaterte løsninger som blir trukket frem, snarere enn teknologifokusere løsninger.

Unit4 AS utvikler og leverer fleksible forretningssystemer tilpasset kunnskaps- og tjenesteorienterte virksomheter. I tillegg til ERP-systemet Unit4 Business World On! (tidligere Agresso), leverer vi også produkter som dekker behovene for reiseregning, timeføring og ressursplanlegging, business intelligence, konsolidering og likviditetsstyring. Med våre 270 ansatte i Oslo og Kristiansand leverer vi også tilhørende konsulenttjenester og kundeservice til det norske markedet. Sammen med våre partnere betjener vi over 1200 kunder i Norge. Unit4 AS er et datterselskap av programvarekonsernet Unit4 NV som har over 3000 ansatte i 26 land.

Kommentarer (0)

Kommentar