United Screens lanserer det første norske og nordiske musikknettverket på YouTube

Pressemelding   •   jun 09, 2016 15:15 CEST

United Screens Music Network

United Screens har i løpet av året blitt Nordens største YouTube-nettverk og har nå over 250 millioner visninger per måned. I dag, den 9. juni 2016, lanserer United Screens United Screens Music Network - Norges og Nordens første rendyrkede musikknettverk på YouTube. United Screens Music Network kommer til å arbeide tett med artister, plateselskap og andre musikk- og managementselskaper og hjelpe dem med på YouTube med å optimalisere opphavsrett, annonsesamarbeid samt betalings- og abonnementsløsninger som YouTube Red. Jenny Ericsson, som har vært med siden starten på United Screens og tidligere jobbet i den svenske TV-kanalen TV4, blir Head of Music og ansvarlig for United Screens Music Network.

- Det er veldig spennende å nå starte et rendyrket musikknettverk på YouTube, som også blir det første av sitt slag i Norge og Norden. Vi har sett at YouTube, og også andre online video-plattformer, stadig får høyere prioritet hos musikere, artister og plate-, musikk- og managementselskaper, sier Malte Andreasson, adm.dir. og medgrunder, United Screens.

United Screens startet sitt YouTube-nettverk høsten 2013. Etter knapt 2,5 år har United Screens over 500 kreatører og innholdsskapere i sitt nettverk og over 250 millioner visninger per måned på YouTube, som gjør United Screens til det største YouTube-nettverket i Norden. I nettverket finnes en bred samling av alle slags innholdsskapere, fra livsstil og trening til matlaging og gaming, og ikke minst musikk, som er den aller største kategorien på YouTube. For å møte det voksende behovet og etterspørselen etter kompetanse på YouTube innenfor sjangeren musikk, lanserer nå United Screens United Screens Music Network, det første norske og nordiske musikknettverket på YouTube.

- YouTube har oppgitt at de frem til i april i år har betalt ut totalt 25 milliarder kroner til musikkbransjen. Mange mener at disse inntektene bare er en del av hva musikkbransjen egentlig kan tjene gjennom YouTube. Og vi vet at ved å arbeide på riktig måte med sine rettigheter på plattformen, og med godt håndverk på den teknisk utviklete plattformen, kan musikere, artister, plateselskap og andre rettighetshavere øke sine inntekter markant. Det er et stort antall artister og plateselskap som tidligere ikke har tjent noen penger gjennom sin musikk på YouTube, men som etter å ha begynt å jobbe med oss har kunne øke sine inntekter til sekssifrede beløp, sier Jenny Ericsson, Head of Music, United Screens.

United Screens Music Network kommer allerede fra starten til å inkludere et 100-talls samarbeidspartnere, blant andre Zara Larsson, Highasakite, Bob Hund, Tungevaag & Raaban, PelleK og Frog Leaps Studios, samt plateselskaper som MTG Music, Propeller og Grappa.

United Screens Music Network kommer blant annet til å arbeide med å forvalte musikere, artister og andres rettighetshaveres rettigheter på YouTube gjennom Content ID og Rights Management. Det innebærer et praktisk arbeid med påberoping av rettigheter på et globalt nivå, løsing av rettighetskonflikter og manuell håndtering av individuelle rettighetshaveres materiale.

- Content ID er en teknisk løsning på YouTube, som når den blir brukt på riktig måte, muliggjør at en rettighetshaver enten kan forhindre at deres materiale lastes opp som kopier eller muliggjør å tjene penger på innholdet sitt. En av grunnene til at så mange artister, plateselskap og andre musikkselskaper har søkt seg til oss er at vi allerede fra starten har lagt stor vekt på det viktige arbeidet som kan gjøres for musikk på YouTube og Content ID. Vi er det eneste nordiske YouTube-nettverket som per i dag håndterer Content ID-rettigheter på samtlige syv nivåer, sier Jenny Ericsson, Head of Music, United Screens.

- Etterspørselen etter kompetanse innenfor Content ID er enormt stort og vokser raskt, aller mest i musikkindustrien. Flere medier, både norske, nordiske og globale, har den seneste tiden skrevet om musikkbransjens problem med at YouTube ikke tar høyde for rettighetshavernes behov, og at de i forlengelsen av det ikke får betalt for sin musikk, da de som håndterer artistenes rettigheter ikke arbeider på en optimal måte med rettighetshåndteringen, sier Marie-Louise Alvær, Country Manager, United Screens.

- Vi har allerede et nært samarbeid med STIM i Sverige, og deres søsterorganisasjoner i Norden, som TONO i Norge, som blant annet innebærer at våre artister kan få benyttet seg av deres genererte visninger i land der tilsvarende organisasjoner ikke har avtale på plass med YouTube. Et av disse landene er Tyskland, som er et stort marked for mange musikere, sier Jenny Ericsson, Head of Music, United Screens.

United Screens Music Network kommer også til å arbeide med å bygge kommersielle samarbeid for musikere og artister med merkevarer og annonsører.

- Etterspørselen fra våre annonsører etter branded content-kampanjer med musikere og artister på YouTube er stor, og vi har allerede gjort et 20-talls kampanjer med musikere og artister. Et eksempel er kampanjen for Carlsberg/Pripps som vi i disse dager lanserer i Sverige i samarbeid med artistene Little Jinder og Rebecca & Fiona. Vi har også en kampanje som lanseres om få uker med en kjent, norsk merkevare og et utvalg store norske youtube-artister. Det skal bli veldig morsomt å utvikle arbeidet med å hjelpe musikere og annonsører å lage slagkraftige kampanjer sammen, sier Julianne Dragseth, Creative Sales, United Screens.

- Det er ikke bare musikkvideoer vi håndterer, vi utvikler også musikkanalenes øvrige innhold og skaper dypere kontakt med et publikum som kan beskrives som fans, som også er de personene som for eksempel kommer til å kjøpe merch fra artisten og gå på konserter med musikeren. Dette gir et bedre utgangspunkt for samarbeid med merkevarer og ytterligere inntekststrømmer for artisten eller musikeren, sier Helle Aakesen, Partner Manager, United Screens Norge.

Utover arbeidet med musikk- og videorettigheter og kommersielle samarbeid kommer kanalene som inngår i United Screens Music Network til å forberedes for lanseringen av YouTube Red, YouTubes betalingstjeneste, som vil lanseres i de nordiske landene i løpet av 2016.

- Allerede i inneværende år kommer YouTube Red til å lanseres i de nordiske landene, og kommer til, med riktig håndtering, å innebære en ytterligere inntektskilde for musikere og andre youtubere på plattformen. En av våre største og viktigste oppgaver akkurat nå er å forsikre oss om at våre partneres kanaler er godt tilpasset og forberedt for YouTube Red, sier Jenny Ericsson, Head of Music, United Screens.

- Det blir viktigere og viktigere med ytterligere inntektsstrømmer for de som lever av å være musikere eller artister i dag. Utover YouTube Red har vi gjennom et nært samarbeid med YouTube, som har sertifisert oss for de mest avanserte delene av YouTubes Content ID og Rights Management, allerede nå hjulpet flere av våre partnere med YouTubes reklamefrie betalfunksjoner. Dette har gitt en stor økning i inntektsgenerering for mange av de kanalene vi arbeider med, sier Marie-Louise Alvær, Country Manager, United Screens Norge.

Alle kanaler i United Screens Music Network kommer også til å få hjelp med blant annet oppretting av YouTube-kanaler, lanseringer, spredning av artistenes musikk og tilgang til United Screens Creator Studio.

- En av de mest spennende og viktigste spørsmålene i fremtiden er hvordan andre online video-plattformer kommer til å arbeide med musikere og online video. Vi holder allerede nå på med å se på løsninger for hvordan artister kan tilgodese sine rettigheter på Facebook, sier Jenny Ericsson, Head of Music, United Screens.

For spørsmål:
Head of Music & Digital rights, Jenny Ericsson, tlf. +46 70 792 3456, jenny@unitedscreens.se
Head of Communications, Jessica Westin, tlf. +46 70 279 2110, jessica@unitedscreens.se
Country Manager, Marie-Louise Alvær, tlf. +47 90 78 22 85, ml@unitedscreens.no

United Screens Music Network er Nordens første YouTube-nettverk fokusert på musikk. United Screens Music Network har idag 100 musikkinnrettede YouTube-kanaleri i nettverket. United Screens Music Network arbeider for å hjelpe artister, musikere, musikk-, plate- og managementselskaper for å sikre framgangsrik håndtering av musikkanaler på YouTube og andre online video-plattformeMarier. United Screens Music Network er et subnettverk under Nordens største YouTube-netttverk United Screens

United Screens er Nordens største YouTube-nettverk med over 250 millioner visninger i måneden og kontor i Stockholm, Oslo og Helsinki. United Screens fokuserer på talenter og fører sammen kreatører og merkevarer på online video-plattformer som YouTube, Instagram, Twitch, m fl. United Screens har over 500 kanaler og personligheter i sitt YouTube-nettverk og jobber med YouTube-stjerner som bl.a. Sp4zie, Frogleaps Studios, Pistolshrimps, PelleK og GTboard.com.