Funn av steinredskaper i Jordanien avdekker spisevaner hos tidlige mennesker

Et nyt fund af stenredskaber i Jordans ørken har kastet nyt lys over spisevanerne blandt vores forfædre i stenalderen.

Det er små rester af protein fra dyr på stenredskaberne, der giver indblik i både spisevaner og slagteteknikker hos tidlige civilisationer, formodentligt de såkaldte Homo erectus eller Homo heidelbergensis.

Fundet tyder på, at de tidlige stenaldermennesker spiste en række forskellige typer kød, især hest, næsehorn og ænder, og kan i sidste ende være med til at revolutionere vores opfattelse af stenaldermenneskenes diæt.

Et hold fra University of Victoria har sammen med jordanske forskere udgravet 10.000 stenredskaber over en periode på tre år i ørkenområderne nordvest for byen Azraq.

Området er tørt og regnfattigt i dag, men det formodes at have været et vådområde flere hundredetusinde år tilbage og dermed et ideelt sted for jagt.

En stor mængde af de fundne stenredskaber har vist sig at indeholde spor og rester efter protein, blod, hud og kød fra dyr som et levn fra slagteprocessen.

Ifølge forskerne kan opdagelsen meget vel være det ældste fund af dyreprotein nogensinde, og det tyder således på sofistikerede jagtteknikker hos tidlige menneskearter, endnu tidligere end Homo sapiens.

Resultaterne er publiceret i Journal of Archaeological Science.

• steinalderen
  • funn