Nordens mest attraktive arbeidsgivere

Nordiske økonomistudenter drømmer seg til L’Oréal som topper listen for første gang

Oslo 21. mai 2015 Basert på preferansene til over 38 000 studenter fra de fire nordiske landene lanserer Universum de mest attraktive arbeidsgiverne i Norden.18 412 økonomistudenter, 15 665 teknologistudenter og 4 442 IT-studenter fra Sverige, Norge, Danmark og Finland har evaluert sine drømmearbeidsgivere mellom september2014 og mars 2015, og resultatene ble vektet basert på nominell BNP. L'Oréal klatrer på økonomirankingen og er for første gang rangert som nummer en. Rambøll og Google er førstevalget blant teknologi- og IT studentene i 2015.

Bransjeendringer
Revisjonsselskapene mister attraktivitet i 2015 der EY blir skjøvet ned fra førsteplassen til fordel for L’Oréal. "L'Oréal har økt sin attraktivitet i alle de nordiske markedene og dermed styrker sin posisjon i rangeringen blant økonomistudentene. Selskapet oppfattes som det ultimate stedet å jobbe for å få forståelse for hele verdikjeden i et globalt FMCG selskap og er en døråpner for fremtiden ", sier Jonna Sjövall, EMEA ansvarlig i Universum. "Vi er veldig fornøyde med dette resultatet som reflekterer vår innsats for å bygge kunnskap om selskapet, vår kultur, våre verdier og de mulighetene vi tilbyr. For studenter som starter sin karriere tilbyr vi muligheten til å lære og utvikle seg i et dynamisk og internasjonalt miljø der alle har mulighet til å gjøre en reell forskjell. Vi synes også det er hyggelig at vi som en representant for en viktig og spennende bransje har blitt mer attraktiv" sier en stolt Birger Stensland, administrerende direktør for L’Oréal i Norge.

De fire store revisjonsselskapene mister attraktivitet, mens konsulentselskapene klatrer opp på listen. Oppfattelsen av de store bankene ligger stabilt fra i fjor blant økonomistudenter. Blant teknologistudentene er entreprenørbedriftene fortsatt attraktive og dominerer på topp 10 listen. IT studentene drømmer seg til de store globale aktører der Google fortsatt er uslåelig i toppen.

Personlig balanse dominerer de langsiktige karrieremålene
Å ha balanse mellom jobb og fritid viser seg å være det viktigste karrieremålet i tre av de fire markedene der de norske studenter setter sikkerhet helt øverst til fordel for balanse mellom jobb og fritid. Danske studenter søker internasjonal karriere i større grad enn de andre nordiske landene. Blant teknologistudentene er sikkerhet viktigere enn hos økonomi- og IT studentene som kan skyldes usikkerheten i olje- og gassnæringen. IT studentene verdsetter at deres fremtidige jobb skal gi rom for kreativitet,innovasjon og spennende utfordringer.

Attraktive faktorer av fremtidige arbeidsgivere
De nordiske økonomistudenter er svært fremtidsrettet og ønsker å bygge sin karriere tidlig. God referanse for fremtiden knyttet til mulige høy inntjening er top-of-mind når de velger hva som er viktig etter endt utdannelse. Teknologi- og IT studenter verdsetter mest et kreativt arbeidsmiljø."Muligheten til å jobbe et dynamisk sted hvor innovasjon og nye ideer er velkommen gir teknologi- og IT studenter en følelse av formål," sier Sjövall."Arbeidsgivere som fremmer denne typen kultur vil kunne tiltrekke seg fremtidens talenter" avslutter hun.

ØKONOMI – TOPP 10

1L'Oréal Group
2EY (Ernst & Young)
3PwC (PricewaterhouseCoopers)
4Nordea
5McKinsey & Company
6The Boston Consulting Group (BCG)
7Microsoft
8IKEA
9Deloitte
10KPMG
TEKNOLOGI – TOPP 10
1Rambøll
2Microsoft
3Siemens
4ABB
5Sweco
6McKinsey & Company
7Skanska
8NCC
9The Boston Consulting Group (BCG)
10COWI
IT – TOPP 10
1Google
2Microsoft
3IBM
4Oracle
5Accenture
6HP
7Capgemini
8Ericsson
9Knowit
10Dell

For fullstendig rangeringsliste over de mest attraktive arbeidsgivere i Norden;

• Arbeidsliv

• drømmearbeidsgiver
  • employer branding
  • rangeringslister