64 moderne boliger i Horten kommer nå for salg

11. april er det salgsstart på Usbl's prosjekt Karolines Hage, som ligger sentralt til i Storgata i Horten sentrum. Det som på 1900 tallet var et garveri, vil nå bli et flott, arkitektonisk tilpasset boligprosjekt med 64 lekre leiligheter og hyggelig opparbeidet hage.

Sentralt med store utearealer
Boligblokkene i Karolines Hage danner et tun med et felles uteareal på innsiden. Denne løsningen skjermer grøntarealet fra omkringliggende gater, og sammen med den vernede småhusbebyggelsen mot nord oppleves området som om det ligger utenfor bysentrum.

Fellesområdet gir hver beboer følelsen av å bo i en stor hage der man kan sole seg, grille, finne roen på hyggelige benker og la småbarna leke i lekeapparatene – uten at dette forstyrrer naboene. Et fantastisk sted å glede seg over om kvelden etter jobb og i helgene. Området gir også god grobunn for å etablere et spesielt godt naboforhold med felles aktiviteter, gode samtaler og kanskje felles piknik.

Det er enkelt å bo i Karolines Hage – sentralt, men likevel tilbaketrukket fra bykjernen. I umiddelbar nærhet finner du kjøpesentre, kino med fire saler, bibliotek, kafeer, restauranter, barnehage og skoler.

Tanken bak
Det er det lokale arkitektkontoret KMS-arkitekter AS i Horten, ved sivilarkitekt Mathias Schulze, som har tegnet Karolines Hage. De nye boligblokkene vil danne et bindeledd mellom de forskjellige formene som eksisterer i området. Variasjoner av takutforming, materialer og proporsjoner i området har påvirket formen og plasseringen av byggene. Ulike arkitektoniske elementer, som taklandskap, materialer og proporsjoner av vinduer, eller kledninger av de omliggende bygninger, danner et stilistisk grunnlag som vi har videreutviklet med moderne stilmidler. Dette resulterer i at arkitekturen innlemmer seg i det eksisterende bybildet på en harmonisk måte.

– Ut over dette vil de nye byggene balansere og skape forbindelse mellom byens park og Storgata. Dette skjer ved å trekke tilbake fasadelivet mot Storgata for å danne en mer åpen dialog mellom Lystlunden og byens hovedgate. Det nye utvidede rom i veikrysset mellom Storgata og Løkkegata skaper en åpning mot Oregata, slik at siktaksen mot Lystlundens grøntareal med sine store trær trekkes visuelt nærmere byen, forteller arkitekten.

Første byggetrinn
Byggetrinn 1 er et fire etasjers bygg med flatt tak og luftige boliger på øverste nivå. Hovedinngang til leilighetene er fra Storgata. Bygget består av 42 to-, tre og fireroms leiligheter med eget garasjeanlegg under bygget.

Leilighetsmiksen blir slik:

• 16 toroms på 51-53 m2 BRA
  • 15 treroms på 67-91 m2 BRA
  • 11 fireroms på 76-97 m2 BRA
  • Alle leilighetene har enten egen balkong eller markterrasse, og toppleilighetene vil få inntrukne og solrike terrasser. De fleste leilighetene får inngang fra svalgang, mens noen får inngang fra innvendig trappehus. Det blir heis fra parkering i garasjekjeller og bod på kjellerplan. De store og solrike utearealene blir godt skjermet og får beplantning, stier, lekeapparater, utemøbler og god belysning. Parkering for boligene blir i eget garasjeannlegg i kjelleren.

Strøm Gundersen Vestfold AS, et datterselskap i AF Gruppen, er valgt som entreprenør i dette prosjektet. Vi forventer at bygging av første trinn kan starte opp sommeren 2018.

• prosjekter

Usbl er et av Norges største boligbyggelag, og bygger og forvalter boliger for sine medlemmer. Selskapet startet opp i 1948, og har i dag 96 000 medlemmer og forvalter over 1500 borettslag og sameier på Østlandet. I tillegg til en rekke andre fordeler, har medlemmer i Usbl forkjøpsrett på 90 000 boliger i de mest sentrale områdene i Norge.