Guro er Usbl-medlem nummer 100 000

Ikke bare sikret hun seg forkjøpsrett til drømmeleiligheten på Tøyen. Som Usbl-medlem nr. 100 000 får Guro gi hele 10 000 kr til et selvvalgt veldedig formål – ­ Foreningen FRI.

Hun meldte seg inn for å kunne kapre sin nye bolig på forkjøpsrett. Lite visste Guro Amdam (34) at hun tilfeldigvis også skulle bli Usbl-medlem nr. 100 000! Som premie gir Usbl henne mulighet til å glede et selvvalgt veldedig formål med 10 000 kr.

– Jeg kjøpte ny leilighet i starten av oktober 2018 og meldte meg samtidig inn i Usbl, for å kunne kjøpe boligen på forkjøp dersom det var flere interesserte. Jeg var redd noen skulle kapre leiligheten rett foran meg og tenkte at jeg burde ha meldt meg inn mye før. Heldigvis ble leiligheten min – og det til under takst, forteller Amdam fornøyd.

Finn din nye drømmebolig du også!

Usbl støtter veldedig arbeid
Amdam trodde først det var noen som tullet da Usbl tok kontakt for å fortelle at hun var medlem nr. 100 000. Men hun skjønte raskt at henvendelsen fra boligbyggelaget var seriøs, noe som gjorde henne veldig glad. Hun var ikke i tvil om hvilken forening hun ville gi pengene til: FRI, foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold. Foreningen arbeider for likestilling og mot diskriminering av personer som bryter med normer for kjønn og seksualitet i Norge og i resten av verden (tidligere Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring).

– Det er veldig raust av Usbl å gi en premie i form av støtte til et veldedig formål. Det setter jeg utrolig stor pris på. Andre ville kanskje sendt en blomsterkvast eller en kake, men dette betyr mye både for meg og for Foreningen FRI. Denne foreningen står meg nærmest, de gjør mange gode tiltak i inn- og utland og reiser blant annet rundt på skoler. De viser at du ikke er alene, noen har ryggen din, utdyper Amdam.

Attraktivt å være Usbl-medlem
Ifølge Johan Bruun, administrerende direktør i Usbl, er det en milepæl for boligbyggelaget å ha rundet 100 000 medlemmer. Og det i 2018, samme år som boligbyggelaget feiret 70-årsjubileum!

– For oss er det en bekreftelse på at stadig flere synes det er lurt å være medlem i Usbl. Vi tar det som et bevis på at vårt arbeid for å gjøre medlemskapet mer attraktivt er riktig. Tilveksten av nye medlemmer har hatt en markant økning de siste årene, dette gir oss ekstra energi til å utvikle medlemstilbudet enda mer også i tiden fremover, sier Bruun.

Samfunnsengasjert boligbyggelag
For Usbl var det ikke tvil om hvordan de ønsket å markere medlem nr. 100 000. Boligbyggelaget har alltid vært engasjert i samfunnet og livene til medlemmene. For Usbl er det avgjørende å kunne gi noe tilbake og på den måten bidra til et varmere og mer inkluderende samfunn.

– Det å bygge boliger er et samfunnstiltak i seg selv. I den sammenheng er vi opptatt av hvordan vi kan påvirke positivt på andre områder også, vi støtter for eksempel alt fra Rusken-aksjonen og barneidretten til ulike veldedige organisasjoner. Vi er også hovedsamarbeidspartner med foreningen BUA, som blant annet jobber for å at flere barn og unge deltar i helsefremmende aktiviteter. I tillegg er vi engasjert i bomiljøtiltak i boligselskapene vi forvalter, fortsetter Bruun. Han er godt fornøyd med Usbl-medlem Guro Amdams valg av veldedig formål.

– Foreningen FRI er en flott forening å gi støtte til. Generelt skulle jeg ønske at samfunnet var enda mer inkluderende og tolerant, og da er det hyggelig å kunne støtte en organisasjon som jobber nettopp for å få til det, smiler han.

Sparer penger på medlemskapet
Amdam fikk en pangstart på medlemskapet sitt i Usbl, i premie fikk hun også et gavedryss fra flere av Usbl’s samarbeidspartnere. Det kommer godt med når hun skal innrede sin nye bolig.

– Tidligere bodde jeg på St.Hanshaugen, men da jeg skulle kjøpe ny leilighet ønsket jeg meg mer plass. Boligprisene i Oslo er veldig høye, og her på Tøyen fikk jeg mer for pengene. Leiligheten er på 47 kvm og har balkong. Tøyen er et sentrumsnært område i endring, med mange fine tilbud i nærheten, sier Amdam, som nettopp er ferdig med å totalrenovere sin nye leilighet. Hun har lastet ned både Usbl-appen og det digitale medlemskortet slik at hun alltid har medlemsfordelene med gunstige tilbud lett tilgjengelig.

– Og med Usbl-magasinet får jeg inspirasjon til hvordan jeg kan innrede leiligheten min, påpeker Amdam, som stortrives i sitt nye nabolag på Tøyen i Oslo.

Foretrekker borettslag
Amdam var klar på at hun ønsket å bo i et borettslag da hun skulle kjøpe ny leilighet.

– Da slapp jeg å tenke på dokumentavgiften, som jo kommer i tillegg ved kjøp av selveierleilighet. Det er greit når en har et visst budsjett å forholde seg til. Jeg er blitt tatt godt imot her av naboene. Det er hyggelig å bo et sted der en føler eierskap til borettslaget og har trivelige folk rundt seg, fortsetter hun.

Fremtidsrettet boligbyggelag
Johan Bruun forteller at Usbl’s fokus fremover er å tilby et relevant og godt medlemstilbud for alle medlemmene, i tillegg til å være frempå med nye, smarte løsninger.– Dette innebærer alt fra å utvikle gode boliger, ha et bra utvalg av boliger på forkjøpsrett, samt å ha et attraktivt fordelsprogram. I tillegg må vi selvfølgelig sørge for å være synlige. Vi jobber hele tiden med å vise oss frem – slik at enda flere kan bli kjent med Usbl og hva vi har å tilby, sier Bruun.

Usbl er et av Norges største boligbyggelag, og bygger og forvalter boliger.. Selskapet startet opp i 1948, og har i dag 100 000 medlemmer og forvalter over 1600 borettslag og sameier på Østlandet. Mange av boligene vi forvalter er bygget av andre boligutviklere. I tillegg til en rekke andre fordeler, har medlemmer i Usbl forkjøpsrett på 90 000 boliger i de mest sentrale områdene i Norge.