Arctivity 2016

Nyhet   •   jul 14, 2016 14:29 CEST

Arctivity/VHSS

Arctivity er en landsdekkende aktivitetscamp for personer over 16 år med funksjonsnedsettelser. I år har vi over 50 deltakere fra hele landet (noen kommer også fra Sverige og Danmark)! Inklusiv de frivillige, instruktørene og ansatte ved Valnesfjord Helsesportssenter, er altså over 100 personer i sving.

Konstituert direktør ved Valnesfjord Helsesportssenter, Roger Henriksen, ønsket velkommen til deltakere, frivillige og instruktører fra nord, sør, øst og vest, men også fra utland.

"Dette er historiens andre Arctivity med base ved senteret og på vegne av Valnesfjord Helsesportssenter vil jeg ønske velkommen til indrefileten i Nordland - omkranset av Valnesfjordalpene/Sjunkhatten Nasjonalpark.

Vi som arrangerer Arctivity, gjør det fordi vi tror på at store natur- og mestringsopplevelser, gir verdi for alle som opplever dem. Vi tror også på at slike opplevelser kan inspirere, motivere og engasjere for alle dagene som følger etter fem dagers Arctivity.

Vi har tatt mål av oss å arrangere et bunnsolid arrangement disse fem lyse sommerdagene i juli, og vi håper at vi gjennom Arctivity legger til rette for møter mellom mennesker, som bidrar til at erfaring bygges og kunnskap deles. Vi ønsker at alle dere som er her, i årets resterende 360 dager, jobber for at det som læres, erfares, oppleves og forstås, blir tatt vare på, foredlet og spredt. Da vil Arctivity være et bidrag til å nå målet om like muligheter for deltakelse og økt aktivitet der folk bor.

Nyt Arctivity 2016 sammen!»

Etter noen praktiske opplysninger fra prosjektleder Jonny Jakobsen, var det hele i gang!

Deltakerne vil fordype seg i noen hovedaktiviteter uka igjennom (golf, ridning, fridykking, kajakk havpadling, orientering, terreng-/downhillsykling, kiting/seiling og klatring). Disse aktivitetene har sine arenaer spredt over et geografisk område i Salten. I tillegg vil det torsdag 14. arrangeres en egen aktivitetsdag med diverse aktiviteter og utstyr/aktivitetshjelpemidler som kan prøves ut ved Valnesfjord Helsesportssenter. Hit kommer det også en del eksterne gjester.