Arctivity - årets høydepunkt!

Nyhet   •   okt 24, 2016 11:25 CEST

Klatreaktivitet under Arctivity (foto: Frida Bringslimark/Arctivity/VHSS)

I sommer ble historiens andre Arctivity arrangert. Fra 10.-15. juli fikk 50 deltakere med fysiske funksjonsnedsettelser oppleve å utfordre seg i et perfekt tilrettelagt miljø for barmarks aktiviteter. Etter gjennomføringen av pilot 2015 (28 deltakere) og årets arrangement er grunnpilaren for utvikling av arrangementet de neste årene lagt.

Arctivity har mål om å bli et årlig arrangement, og et betydelig bidrag til aktivitetstilbudet for personer med nedsatt fysisk funksjonsevne. Arctivity er eid av Valnesfjord Helsesportssenter (VHSS) og samarbeider tett med særforbund tilknyttet Norges Idrettsforbund (NIF), Nordland Idrettskrets (NIK), Nordland Fylkeskommune (NFK), Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser, Forum for natur og friluftsliv-Nordland og lokale bidragsytere.

Arctivity er et landsdekkende aktivitetstilbud og jobber for like muligheter for deltakelse i idretts- og friluftsaktiviteter. Arctivity skal bidra til økt deltakelse og varig aktivitet "der folk bor". Vår visjon baserer seg på mulighetene hver enkelt har for å utvikle og opprettholde en aktiv hverdag, og slik påvirke egen helse. Arctivity skal utvikle, generere og spre kunnskap om metodeutvikling, pedagogisk -og fysisk tilrettelegging samt være nytenkende og aktive i utvikling og bruk av aktivitetshjelpemidler. Målgruppen er personer over 16 år med fysiske funksjonsnedsettelser.

I 2016 knyttet vi til oss flere særforbund og medlemsorganisasjoner i Norsk Friluftsliv for å utvide aktivitetsporteføljen og dermed gi et enda bredere aktivitetstilbud, samtidig som vi gjennom samarbeid med Beitostølen Helsesportssenter og Handicapidrættens Videncenter i Danmark knyttet til oss nye samarbeidspartnere innen rehabiliteringsfeltet.

Hovedaktivitetene som sto på programmet for 2016 var: klatring, kiting og seiling, terreng- og downhillsykling, orientering, kajakk havpadling, fridykking, golf og ridning.

Av disse valgte deltakerne en hovedaktivitet som de ønsket å fordype seg i. Hvert aktivitetskurs ga en grundig opplæring gjennom et 3-dagers kurs, og utfordret de som allerede hadde grunnferdigheter. Instruktører fra særforbund med spisskompetanse på aktivitetene og VHSS med spesialkompetanse på tilpasninger og tilrettelegging, sikret sammen med dedikerte frivillige profesjonell og trygg organisering og gjennomføring.

Her er en liten stemningsrapport fra 2016;

På bakgrunn av evalueringen fra pilot 2015 ble årets Arctivity utvidet med 1 dag, «Arctivitetsdag», der vi la til rette for kortere aktivitetsbolker ved Base Camp slik at deltakerne, i tillegg til hovedaktiviteten over 3 dager, fikk prøve seg ut i flere andre selvvalgte aktiviteter. Under denne aktivitetsdagen ble nye særforbund, friluftsorganisasjoner og samarbeidspartnere invitert for å vise fram sin idrett/aktivitet, og for å få et innblikk i hva Arctivity er, og kan bety for alle involverte parter.

Evalueringen av Arctivity 2016 er svært viktig for videre utvikling av arrangementet. Evalueringsrapport utarbeides i samarbeid med Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser. Gjennomføringsrapporten finner du under relatert materiell i denne nyhetsartikkelen.

Målet er at nye særforbund, friluftsorganisasjoner og andre samarbeidspartnere inngår et gjensidig samarbeid fra Arctivity 2017 og videre framover. Arbeidet med planlegging av Arctivity 2017 begynte straks arrangementet i 2016 var gjennomført!

For informasjon vedrørende Arctivity 2017, ta kontakt med;

Jonny Jakobsen, jonny.jakobsen@vhss.no, tlf: 911 90 122