Fluedans

Nyhet   •   jul 14, 2016 17:25 CEST

Kast med fluefiskestang (Foto: Stine Wike)

Kjell Helge Christensen er instruktør i fluefiske - en av de uorganiserte aktivitetene som deltakere og frivillige får stifte bekjentskap med på ettermiddagen og på Arctivitetsdagen under Arctivity. Han mener fluefiske er for alle, men at tilnærmingen vil være ulik fra person til person uavhengig av nødvendigvis funksjon.

Christensen synes det er spennende å komme hit til Arctivity. Han håper flere kan oppdage fluefiske som aktivitet. Han gleder seg spesielt til Arctivitetsdagen torsdag, men allerede på ettermiddagen onsdag har flere vært innom for å prøve aktiviteten. En av dem er Brit Røsvik fra Bærums Verk. Hun har ikke prøvd dette før og tester ut enhåndsløsningen med sele. Hun får fort taket på det. - Damer har ofte en fordel i og med at de er flink å finne en rytme, noe som har betydning for timingen i kastet.

Undertegnede har aldri prøvd fluefiske og spør hvilke andre egenskaper som kreves. Tenker umiddelbart at tålmodighet sikkert er vesentlig for denne aktiviteten. Svaret kommer imidlertid noe overrakende på undertegnede - "insektenes etologi"?

- Etologi handler om å studere dyrs atferd i sitt naturlige miljø. Hvilket liv har de? Når klekkes hvilke insekter?Hvordan ser de ut? Hvor holder de til? Hvordan beveger de seg? På den måten har det betydning for selve fiskingen, men også hvis du skal binde fluer. Tilnærmingen til fluefiske kan med andre ord være ulik - ulik fra person til person - uavhengig av funksjon.

Fluefiske er kanskje kjent for å være en aktivitet for "einstøinger", men er det slik? - Det er nok en del som holder på for seg selv, men det er også en del kameratgjenger som drar sammen. Det arrangeres også turer. Ellers er det jo hyggelig å kunne observere at det stadig kommer flere jenter og damer til.

Det er altså et miljø og fluefiske kan drives som helårsaktivitet dersom man også binder fluer. Det finnes nemlig en del kurs i fluebinding. - Selv fiskingen kan også utøves på forskjellig vis. Sitter man i rullestol, kan man gjøre et såkalt "vannkast", hvor man bare slipper flua ned og lar den gli med strømmen i elva. Gleder meg til å treffe flere av deltakerne i morgen, slik at vi kan se på ulike løsninger.

- Activity har, foruten om å gjennomføre et bunnsolid arrangement, mål om å spre erfaring og kunnskap. Dette er en fabelaktig arena for å treffe flere målgrupper på en gang, øve på å instruere på ulike måter og ta med kunnskapen videre i møte med andre. Jeg er gla for å være her!