Historisk artikkelserie: Røde Fjær-aksjonen for VHSS (2/5)

Nyhet   •   aug 31, 2018 14:53 CEST

Selv om planen og driften av Valnesfjord Helsesportssenter (VHSS) ble godkjent av regjeringen, kom det klart frem at det ikke kunne påventes statlige bevilgninger til selve byggingen av senteret. Flere av medlemmene av styret for senteret var også medlemmer av LIONS. Styret undersøkte derfor muligheten for at LC Fauske kunne være initiativtaker for en riksdekkende aksjon for å skaffe nødvendige inntekter.

Det var slik de tidligere hadde gjort for Beitostølen Helsesportssenter. Daværende distriktsguvernær for LIONS region nord, Egil Akselsen og visedistriktsguvernør Håkon M. Pettersen var begge postitive til tanken. På et møte i 1976 i Harstad  ble det enstemmig vedtatt av alle LIONS-klubbene i Nord-Norge at de skulle anbefale en slik aksjon overfor riksmøtet i LIONS. I 1977 ble Røde Fjær-aksjonen vedtatt.

Fra Røde Fjær-aksjonen i 1977: Håkon Jo Halvorsen (LIONS Oslo), Erling Stordahl (sentral i etableringen både av Beitostølen og Valnesfjord Helsesportssenter) og Håkon M. Pettersen (LIONS Fauske).

Naturlig nok var engasjementet størst i Nord-Norge. Samtlige LIONS-klubber i hele landet viste stor innsats med Lars Andreassen og Svenn Bøe i LC Fauske i spissen. Selv om ikke aksjonen fikk full radio- og TV-dekning fra NRK, ble det samlet inn 16,4 mill kroner. Pengene ble plassert i Nordlandsbanken med gode rentevilkår. Denne egenkapitalen var avgjørende for byggingen av senteret. LIONS bidrog også senere med midler både til bygging av ridehallen og til 2.byggetrinn. Selv om vi ikke nådde frem med en sårt tiltrengt ny aksjon i år, har LIONS vært en meget viktig medspiller og pådriver både under etableringen og i årene etter.

En hovedkomitè med Håkon Jo Jalvorsen (Oslo) ble leder. Lokale representanter ble Gunnar Eriksen og Håkon M. Pettersen. Daværende HKH kronprins Harald, aksjonens høye beskytter, deltok på åpningen av aksjonen 23.mars 1977, som ble avholdt på tomta der senteret skulle bygges. Minnesteinen som ble lagt ned er signert av HKH kronprins Harald. På minnesteinen står det også et dikt skrevet og signert av Andrè Bjerke. Diktet lyder slik: "Den stamme Demosthenes ble Grekenlands store folketaler. Han lærte seg kunsten med sten på tungen. Den lamme Roosevelt ble Amerikas store president. Han lærte seg kunsten med lekende føtter. Stamheten taler seg inn i et folk. Lammheten beveger en verden. En lyte kan alltid forvandles til en kraft."

I et forrykende vær var det festdag da Kronprins Harald la ned "minnesteinen". Her i prat med Håkon M. Pettersen, Erling Stordahl og Kjell Østerkløft.