Statsråden møtte først veggen og så forsvant han på sykkel

Nyhet   •   aug 10, 2017 15:09 CEST

Til stor begeistring, klatret Høie i stor fart helt til topps i klatreveggen. (Foto: Line Bergli)

Helse- og omsorgsminister Bent Høie brukte begynnelsen av august måned til en turnè i Nordland og Troms. 9.august besøkte han Valnesfjord Helsesportssenter.

Av Line Bergli

Tok utfordringer på strak arm
På omvisningen fikk Høie pratet med flere pasienter. Han fikk også anledning til å prøve seg på noen aktiviteter. Han ba selv om å få klatre i klatreveggen, samt spille volleyball med pasientene. I tillegg ble han utfordret til å prøve en sittesykkel.

Høie får veiledning av Inger Sjøberg til å komme i gang med sittesykkelen og forsvant deretter i stor fart.
(Foto: Line Bergli)

- Vi har gitt Høie et innblikk i hva et døgnbasert rehabiliteringstilbud inneholder, og han har vært med på omvisning på senteret der vi har forklart hvordan vi bruker tilrettelagt fysisk aktivitet i behandling av pasienter, forteller direktør Elke-Maria Bunk.

Stemningen var god da Høie deltok i sittende volleyball sammen med pasienter og ansatte. (Foto: Line Bergli)

Flere involvert under besøket
Helse- og sosialministeren hadde med seg Nuria Barrabès Gørrissen, senior kommunikasjonsrådgiver, og Mathilde Tybring-Gjedde, politisk rådgiver. I følget var også stortingsrepresentant for Høyre, Margunn Ebbesen, representant for Bodø Høyre, Agnete Tjærandsen, samt avtroppende stortingsrepresentant for Høyre, Odd Henriksen.

Margunn Ebbesen (stortingsrepresentant for Høyre) var svært begeistret over å få prøve tilrettelagt sykkel. Her sammen med fysioterapeut Vidar Schei Johansson. (Foto: Line Bergli)

Fra VHSS deltok Elke-Maria Bunk (direktør), Arnt Pedersen (styreleder), Hanne Jakobsen (leder Fagutvikling), Dag Ofstad (leder Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser), Kjetil Tennebø (idrettspedagog og prosjektleder), Hilde Risvoll (overlege), Ragnhild Gundersen (teamsjef barn og unge), Bente Loraas (fagkonsulent arbeid og helse) og Line Bergli (fagkonsulent marked). I tillegg bidro en rekke andre ansatte til at besøket skulle bli så bra som mulig.

- Vi har fått forklart hvordan vi tenker rehabilitering for hele mennesket, mestring og hvordan pasientene kan bli mest mulig selvstendige når de kommer hjem til sine kommuner igjen, sier Bunk.

Idrettspedagog og prosjektleder Kjetil Tennebø forklarte besøket både hvorfor og hvordan VHSS ønsker å ta i bruk virtuell teknologi. (Foto: Line Bergli)

Besøket har betydning for politisk beslutning

Ifølge Høie har slike besøk som dette stor betydning for politikernes beslutninger.

- Dette besøket har overbevist meg om at det var helt riktig beslutning å si politisk nei til å fjerne døgnbaserte rehabiliteringstilbud, sa Høie blidt på slutten av omvisningen.

Kjøkkenet serverte en fortreffelig Bidos (tradisjonell samisk rett) med påfølgende bålkaffe til lunsj - noe både Høie og resten av besøket gav uttrykk for å sette stor pris på. Bak fra venstre: Ragnhild Gundsersen (teamsjef barn og unge), Dag Ofstad (leder Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelse),

Agnete Tjærandsen (representant Bodø Høyre), Odd Henriksen (stortingsrepresentant Høyre), Bent Høie (Helse- og sosialminister), Anna Valle Høivaag (pasient) og Margunn Ebbesen (stortingsrepresentant for Høyre). Foran i bildet: Kjetil Tennebø (idrettspedagog og prosjektleder VHSS) i samtale med Mathilde Tybring-Gjedde (politisk rådgiver i Helse- og sosialdepartementet).

Høie fortalte ellers at han var svært fornøyd med tilbudet VHSS gir og sa at det er akkurat slike tilbud han ønsker mer av. Erfaringene fra besøket vil han ta med seg videre til politiske debatter og beslutninger.