VHSS lanserer ny nettside

Nyhet   •   mai 15, 2018 09:50 CEST

VHSS lanserer sin nye nettside 15.mai kl. 11

Det har vært et skrikende behov for en ny og mer fresh nettside. Arbeidet har vært krevende, men i dag kl.10 skjer det!

I en tid der digital markedsføring overtar, er det enda viktigere enn før å ha en god nettside. Behov for å være synlig i søkemotorer og ha landingssider for artikler som postes på sosiale medier er avgjørende for at vi lykkes med de nye markedsføringskanalene.

På tide å ta tak!
Det er hele 17-18 år siden vi laget ny hjemmeside. Mye har skjedd siden den gang... Noen hevder å like våre gamle sider godt, men overvekten av tilbakemeldingene vi har fått, går på at den er utdatert, inneholder for mye tekst og er vanskelig å finne frem i. Prosessen med å lage ny hjemmeside har vært omfattende og har tatt tid. Mange hensyn skal tas:

Strategi og bevisstgjøring
Hvem er hovedmålgruppen? Fort innser man at her er flere mågrupper (pasienter, pårørende, barn, unge, voksne, eldre, den som skal betale for tjenesten). Hjemmesiden skal være VHSS sitt ansikt utad og er viktig både for merkevarebygging og omdømme. Derfor kreves det grundig refleksjon rundt innhold og kommunikasjon.

Kommunikasjon
Hvem er vi er og hva tilbyr vi? Nettopp fordi målgruppene for nettsiden kan være flere, oppleves det som svært utfordrende å finne et godt og funksjonellt design, men at vi også klarer å formidle hva vi faktisk tilbyr. Det har derfor vært viktig for oss å være ærlig om hva vi gjør hos oss og slik unngår falske forhåpninger.

Innhold
En stor andel av de som søker på Google er ute etter informasjon, svar på spørsmål, eller en eller annen form for avklaring. Den nettsiden som svarer på spørsmål blir selvsagt den siden publikum velger, og vi ønsker å løse brukers utfordringer og bli kontaktet.

Design og publiseringsløsning
Design tar ofte utgangspunkt i en utprøvd mal da dette både reduserer tidsforbruket, sikrer universell utforming og minsker kostnader. VHSS har brukt firmaet Coretrek som leverandør for publiseringsløsning. Siden er responsiv, dvs. at den skalerer til alle skjermstørrelser. Dette har vært viktig i og med at trafikk fra mobiltelefoner øker.

Digital synlighet
Hvem vil ikke bli synlig i Google? Vi vet hvor stor andel av trafikken som kommer fra søkemotorer hvis hjemmesiden har god kvalitet på innhold og teknologien er bra. Skal vi nå målene om mye trafikk fra organisk søk i Google, må vi ha fokus på merverdi for søker gjennom kvalitetsinnhold.

Sosiale medier
En hjemmeside uten lesere har liten verdi. Ved etablering av den nye hjemmesiden har vi måttet tenke over hvilke kilder som skal skaffe trafikk. En ny nettside bør derfor gi mulighet for å kunne skrive artikler og sette tittel og beskrivelse på disse til sosiale medier.

Sikkerhet
Hacking er et stort problem på nettsider i dag. Svært mange virksomheter jobber nå knallhardt med å få på plass nødvendige prosesser og rutiner innen den nye personvernforordningen, GDPR, som trer i kraft i hele EU-området 25. mai 2018. Nå er det klart at GDPR neppe vil gjelde her i landet før 1. juli. Coretrek hjelper oss med trygge sider og vi tar de nye personvernreglene på alvor.

Rutiner for oppdatering av innhold

Det er viktig å innse at nettsiden er en svært viktig del og er gjerne grunnpilaren i markedsføringsarbeidet. Det blir videre viktig å følge opp og oppdatere eksisterende innhold, men også prioritere å skape nytt og engasjerende innhold.

Analyser
Digital markedsføring gir helt nye muligheter til å måle effekt og resultater av de tiltak en gjør, lære av dette og utføre endringer eller korrigere kurs. Gjennom analyser blir en gradvis bedre på alt en gjør og skape mer og bedre trafikk til nettsiden.

Hva har vi lært så langt?
Prosjektet har tatt mye lengre tid og har nok krevd mer enn vi først antok, men vi har lært mye på veien og lærer fortsatt - heldigvis! Her er noen stikkord;

• Utvikling av hjemmesider er og blir et eget fagområde.
  • Utvikling av hjemmesiden er en kontinuerlig prosess.
  • En gjennomarbeidet hjemmeside krever mye innsats og involvering underveis!
  • Et gjennomarbeidet innhold hvor brukerne involveres og "godkjenner" sluttresultatet gir et større eierskap til våre sider.
  • Gjennomarbeidet bruk av bilder og film tar tid!
  • Innhold med fokus på søkemotoroptimalisering er koplekst og krever mye arbeid, men vi har skjønt at det er svært viktig!
  • Det kreves en del metodikk for skriving av gode tekster – men vi lærer stadig!

Dette er starten på fortsettelsen!
Selv om vi nå lanserer, har vi en lang liste av ting som skal på plass.En ny hjemmeside er starten – fremover vil vi jobbe med både mer innhold på hjemmesiden, presentasjon av tilbudene, visualisering av fasiliteter og aktiviteter, maler og presentasjoner for å etablere et nytt, enhetlig og profesjonelt uttrykk av VHSS. Vi gleder oss til fortsettelsen, og håper du liker den nye hjemmesiden vår!