Fra 31. januar kan du gjøre et virtuelt besøk hos VHSS og områdene rundt

Pressemelding   •   jan 30, 2019 10:47 CET

Betaversjonen av «Rundtomkring» blir tilgjengelig via vår hjemmeside fra 31.januar. Gjennom 360⁰ bilder, filmer og 3D visning, kan du nå besøke VHSS og områdene rundt virtuelt via pc, nettbrett og mobil.

Internett Explorer støtter foreløpig ikke programvaren. Vi anbefaler derfor nettleserne Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Hovedmålet er økt trygghet ved å gjøre rehabiliteringsforløpet mer forutsigbart, og skape realistiske forventninger om muligheter for deltakelse. Vi tror «Rundtomkring» også kan væremed på å bedre samhandlingen mellom VHSS/pasienter og tjenesteytere og nettverk der folk bor.

«Rundtomkring» er dynamisk. Informasjon og aktiviteter som presenteres kan kontinuerlig endres og oppdateres. Vi er i gang med teksting, samt produksjon av vinter filmer. Vi har som mål om å ha dette på plass til sommeren.

I tillegg ligger det mange muligheter for nye funksjoner og nytt innhold som kan utvikles og implementeres i fremtidige versjoner - eksempelvis instruksjonsvideoer for aktivitetshjelpemidler, fysisk og pedagogisk tilrettelegging, VR- og AR-teknologi, spillteknologi, kommunikasjons- og målsetningsverktøy.

Viktige inspill fra pasienter og ledsagere
De viktigste bidragene i arbeidet med utviklingen av «Rundtomkring» er innspill fra pasienter og ledsagere. De har gjennom hele prosessen bidratt til innhold, utforming og med testing av arbeidsversjoner. Vi har på langt nær fått med alt, men jobber videre med å utvikle enda bedre versjoner.

Samarbeid
Rundtomkring har blitt til i samarbeid med innovasjonsselskapet Visual360. Visual360 fokuserer på 3D-teknologi, og har benyttet både droner og 3D-scanning i prosjektet. Sebastian Loraas, har i all hovedsak stått for filming og filmredigering knyttet til interaktive interessepunkt.

Gjennom prosjektet Delta 2022, et samarbeid med Beitostølen Helsesportssenter og Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter, har Stiftelsen Sophies Minde bidratt med økonomisk støtte til utviklingen av «Rundtomkring». Vi takker for samarbeidet så langt.

Kontaktperson for nærmere infomasjon:
Jonny Jakobsen, tlf. 75 60 25 47 / 911 90 122

Pressekontakt:
Line Bergli, tlf. 75 60 25 17 / 934 23 514

Valnesfjord Helsesportssenter er en ideell og non-profitt stiftelse som har levert tjenester innen spesialisert habilitering og rehabilitering helt siden 1982.

Senteret har landsdekkende funksjon. Det betales ikke egenandel ved opphold på VHSS. Her finnes ulike tilbud om opphold (intensiv trening, arbeidsrettet fokus og ulike temaopphold) for barn, unge, unge voksne og voksne.

VHSS har avtale med Helse Nord RHF og opphold ved VHSS er uten egenandel. Reise til og fra opphold etter avtale med Helse Nord RHF dekkes av Pasientreiser, og ledsager kan etter folketrygdloven § 9-13 søke om opplæringspenger under oppholdet.

Søknad om opphold fremmes av legespesialist, fastlege eller annet helsepersonell, og skal sendes til Regional Vurderingsenhet i det helseforetak hvor pasienten har bostedsadresse. Mer informasjon og søknadsskjema finner du her.